Löpning

Ont på utsidan av höften...-tips någon?

Jag har en längre tid (ett par månader) haft känning i muskulaturen på utsidan av höften,uppe vid höftbenet. Till en början gjorde det ont efter några kilometers löpning,för att senare göra ont t.o.m när jag går och ligger på den sidan. Jag har vilat från löpning i flera veckor och kört en Iprenkur. Kört motionscykel istället och tyckte nu att smärtan var borta och ville testa en kort joggingtur igen. Det gick rätt bra till en början men fick ont efter nån kilometer och jätteont efteråt. ÅHH så tråkigt! Vill ju springa,älskar löpningen! är det nån som har nåt tips på vad man kan göra?

2011-03-07 10:44
Det där låter som något liknande det jag drabbades av när jag fick problem med min överrörlighet.

Gluteus medius eller är det gluteus minimus fäster där. Jag tror att det var gluteus medius som för min del var helt avstängd.

Det var efter 3 år av total passivitet som jag fick ont där när jag började träna igen.

Gluteus medius tränar jag fortfarande regebundet för att slippa få ont.

2011-03-07 11:01
hur har du tränat Evely?  

2011-03-07 11:20
Du får hemskt gärna gå in i min träningsdagbok och titta hur jag tränar och har tränat Smiley

22 september 2006 är den första anteckningen från den sjukgymnastiksperioden. Tyvärr finns inte programmet kvar och inte så många av de första övningarna kommer jag ihåg! program 3 eller så ska ligga någonstans här på FB som bild!

Kontentan ligger träning av gluteus medimus på alla möjliga sätt och vis och på träning av de sneda bukmusklerna och så lite ren ryggträning förståss för att få en fungerande helhet.

F&S coreträning är det som i huvudsak håller min bålstbilitet stabil nu för tiden. Men hela vägen från att ha en helt avstängd muskel tills nu har jag tyvärr inte. Programmet har ju till och med skiftat för att det inte ska bli för tråkit!

2011-03-07 11:34
Googla Trochanterit.  

2011-03-07 14:56
Haft betydligt mildare smärta på det stället.
Det hjälpte för mig att ligga på sida och lyfta benet upprepade gånger för att bygga upp musklerna. Bygg båda sidor så inte ena blir starkare.

2011-03-07 20:48
Tack för hjälpen! Ska googla lite och försöka hitta lite övningar. Min massör har tidigare rekomenderat mig att gå till napratpat. Kanske ska pallra mig iväg dit nu...eller sjukgymnasten kanske. Men först kolla nätet!  

2011-03-07 21:10
Jag fick ont i gluteus medius pga en låsning i bäckenet, det fixade "min naprapat" (älskar att använda det uttrycket! Smiley ) på en behandling.

Fast det måste ju inte vara samma för dig, det kan lika gärna vara nbågot helt annat.

2011-03-07 21:22
Har haft ont på det ställe du beskriver, och i mitt fall var det också gluteus medius. Efter att ha kört musslan och andra övningar försvann det inte helt, men det kommer inte förrän efter en mil nu. Fortsätter med bålträning och jag tror det blir bättre och bättre ju stabilare jag är. Ska sägas att min bålstabilitet och gluteus medius var obefintliga när jag började.

Ett sätt att se om du har vad jag hade är att be någon titta bakifrån när du springer. Jag vickade nämligen lite på rumpan i varje steg, så att höften jag stod på var högre än sidan där benet var på väg fram, för att GM och bålen inte orkade hålla kvar hållningen. Jag märker fortfarande jättestor skillnad i hur långt höften håller om jag springer och tänker på hållningen eller om jag låter mig sjunka ihop (ibland även i knän och fötter). Det kan du ju också testa - försök att sträcka på dig när du springer. Inte så det blir stelt, men sträck på dig och tänk på att försöka att inte vicka rumpan, och se om det blir bättre. Tittar man på Isabellah Andersson så ser hon nästan ut att ha inverterat höftvick, så det är nog inte farligt att "överkompensera".

2011-03-08 13:44
Ang Isabellah: Jag har alltså kollat 3 min på Sthlm marathon, och då såg det ut som jag sa, men jag vet inte om hon alltid gör så eller om det var jag som såg fel.  

2011-03-08 13:46
25s in i denna film: http://www.youtube.com/watch?v=D0hzbv6BAGE  

2011-03-08 13:51
Marie, menar du så här:

External image

2011-03-08 14:08
Det där påminner mig om alla nya skor som tillverkas med en konstig sula för att få kroppen att röra sig i alla möjliga riktningar... Typ den här:

External image

Verkar vara utmärkt om man vill vricka fötterna eller få felbelastningar. :)

2011-03-08 14:19
Tack för engagemanget! Jag ska be nån titta på min löpstil. Säkert inte omöjligt att jag gör så. Hur gjorde ni som haft liknande besvär. Vilade ni bort det akuta smärtan eller vågar man köra på lite stilla även om det gör ont? Ska man stretscha området eller förvärrar man det då? Det gör superont om jag försöker,så det känns inte rätt att strescha.  

2011-03-08 17:18
Jag hade ett hemskt förbud! Jag fick inte springa inte hoppa och inte ens gå med långa steg.

En period så körde jag bara med styrketräning i maskiner och elipsmaskinen, förutom lättare gluteus medimus övningar...

Det var en tuff tid :(

2011-03-08 18:29
Det låter precis som det jag råkade ut för förra våren. På ett orienteringspass kom smärtan i höften gradvis till det till sist gjorde för ont för att springa, så jag fick avbryta och linka hem. Jag trodde på överansträngning/inflammation efter helgens multisporttävling, så jag testade vila + Voltaren.

Citat dagen efter från min träningskalender: "Mycket ont i höften. Träning inte att tänka på. Övervägde hissen på jobbet. Kurerar med avlastning, Voltaren och is."

Det hjälpte inte ett smack, förutom att jag fick ont i magen av Voltarenkuren. Cykling funkade, men absolut inte löpning och knappt att gå.

Efter att det inte blivit bättre på två veckor bokade jag tid på Rygg- och ledkliniken här i Trollhättan och hamnade hos naprapaten. Han konstaterade att det inte var någon inflammation, utan en låsning i musklerna (minns inte namnet på muskeln, men troligtvis gluteus medius efter att ha läst den här tråden). Jag fick triggerpunkts-behandling (aj som FAN!) stretchövningar morgon+kväll, tips på styrketräningsövningar, och återbesök om en vecka.

Cyklade bara under tiden, och stretchade. Återbesöket kändes bra, fick ny triggerpunktsbehandling och provade springa senare den veckan. Det gick inte alls, trots ordentlig uppvärmning med utfallssteg och knäböj. Ont från första försiktiga löpsteget. Efter det försöket gjorde det även ont att gå. Nu började jag få panik inför sommarens stora höjdpunkt Ladonia Mountain Trophy sex veckor bort. Jag kunde inte ens jogga ett steg utan att benet vek sig av smärta.

Nytt återbesök. Mer triggerpunktsbehandling, löpförbud och sen ut i gymmet för genomgång av rehabprogram. Mycket hårt program med tunga vikter, med övningar jag själv aldrig skulle ha kopplat till bålstyrka!

Körde styrketräningsprogrammet stenhårt de närmaste veckorna, med ökade vikter varje vecka. Sen provsprang jag två korta pass inför Ladonia, och det kändes ok även om jag kände av höften. Bestämde mig för att chansa och springa tävlingen.

Det gick alldeles fantastiskt bra. Kände av höften något de första timmarna, efter det försvann det och har aldrig mer kommit tillbaka. Jag kan känna av det ibland om jag vickar höften utåt till max. Jag försöker känna efter på det sättet lite då och då för en kontroll på om jag behöver skärpa mig med styrketräningen och hållningen när jag springer.

Jag är förresten en klockren "höftvickare" när jag blir trött. :) Jobbar på det, speciellt nu när jag vet vad det får för konsekvenser...

Min rekommendation är iallafall att söka hjälp direkt, så man får rätt behandling och vet hur man ska träna för att bli bättre. Naprapat hjälpte för mig. Det är ju inte säkert att du har samma skada, men det låter väldigt likt.

Lycka till!

2011-03-08 18:34
Annika: Japp, tillsammans med allmänt kutryggig överkropp när jag blev ännu tröttare  

2011-03-08 23:15
Klassiskt, det där är jättevanligt om man kollar på slutet av långlopp t ex Smiley

Kutryggen är det enda som är vanligare skulle jag nog vilja påstå Smiley

2011-03-09 02:03
Har varit hos sjukgymnasten idag och hon kom fram till att det var M. Tensor fasciae latae (pistolhölstermuskeln) som var inflamerad och överansträngd. Hon ordinerade strängt löparförbud,promenadförbud,reabträning med fokus på genomblödning av den skadade muskeln och lätta töjningar... TRÅKIGT! Men bäst att lyda så man får ordning på det så fort som möjligt. Hon pratade om kortisoninjektion senare om det inte bättrar sig med detta. Nån som har erfarenhet av det?  

2011-03-16 17:33
Jag måste då få fråga vilka töjningsövningar du fått ordinerat. Det låter PRECIS som mitt problem nämligen men min sjukgymnast hävdar att det "bara" är höftböjaren eller är det samma muskel?  

2011-03-16 21:03
Den muskel som jag har problem med heter M. Tensor fasciae latae och är väl en sorts höftböjare... Töjningarna består av övningar där man tar det onda benet bakom det andra tills töjning känns på det berörda stället. Man kan göra dem antingen stående eller sittande på knä.  

2011-03-16 21:17
Höftböjaren, iliopsoas:

External image

Tensor fascia latae:

External image

2011-03-16 21:18
Aha så smärtan satt liksom i höjd med höftkulan och inte som jag trodde på höftkammen.

Va bra att du kom iväg och fick riktig hjälp så pass snabbt Smiley

2011-03-16 21:35
Hmm,när jag såg den bilden blir jag själv osäker....tycker själv arr jag har ont PÅ höftkammen och strax under,men längre fram än gluteamuskulaturen... Hon gjorde massa tester och jag litar på henne.  

2011-03-16 22:03
Tensorn sedd från sidan i relation till gluteus maximus Smiley

External image

2011-03-16 22:07
Oj! Jag tittade visst slarvigt på bilden!

Gluteus medius fäster längre fram på höftkammen än g. maximus och det blir ju faktiskt väldigt nära tensor fasciae latae. Sen tror jag att gluteus minimus fäster ännu längre fram.

Muskler är intressanta Smiley

Sjukgynmasten har säkert rätt Smiley

2011-03-16 22:26
Ja det har hon säkert! Tack för de fina bilderna Annica!  

2011-03-17 17:21
Varsågod Smiley

Jag tycker själv det är lite lättare att göra rätt övningar om jag vet ungefär vart muskeln jag siktar på sitter och vart den tar vägen Smiley

2011-03-17 23:27
Du får ursäkta Åsa att jag inte läst igenom hela tråden men jag känner igen beskrivningen i din öppningspost. Jag hade liknande problem tror jag och strechade ut ITB-senan och blev snabbt bra (mindre än en vecka). Googla stretch för ITB-senen och prova vetja....  

2011-03-23 21:37
Ska absolut testa! Vill så innerligt gärna bli bra! Saknar löpningen! Särskilt ni i detta härliga vårväder!  

2011-03-26 08:11