Cykel

Teknik när man kör tempo?

Har skaffat mig en tempo cykel. Tycker det funkar kanon att sitta på den och det går fort på platten och nedför. Men jag funderar lite på vilken teknik man skall ha när man kör i backe? Har provat sitta upp eller i "bågen" men inget känns helt bra,

När jag sitter upp sjunker hastigheten ganska ordentligt (tom under den jag hade haft på min linjehoj). Och närjag sitter i bågen går det tungt.

Frågan är vilken teknik det är tänkt att man skall ha?

2010-10-01 20:46
Den som går fortast, för dig?  

2010-10-01 20:48
Ja, den snabbaste tekniken är bra!

Tempocykelns stora fördel är ju cyklistens mer aerodynamiska position, så i teorin är det en fördel att bli nere i bågen. Med det sagt, så är det den mest EKONOMISKA positionen... har man kraft i överflöd kan man också stå upp och bomba på allt man har. I VM-tempot senast såg jag Cancellara ställa sig på pedalerna där de andra satt.

Men du är inte Fabian och inte jag heller, så se till att du har en tempoställning som är bekväm att sitta i det allra mesta av tiden.

2010-10-01 21:10
Jo, det är klart men någon grund id'e måste ju finnas?

Just på platten funkar sittställningen sjukt bra. Kan med relativt liten ansträngning hålla 10km/h över min linje cykel (den är relativt upprätt och tung). Men uppför känns det som om jag förlorar "moment".

Har visserligen inte kör så mycket på den ännu så det kanske är lite muskler på rätt ställe som saknas?

2010-10-01 21:12
Det beror väl på hur lång och brant backen är. Man får försöka hitta nån brytpunkt mellen kraft och ekonomi.

Jag bor i Köpenhamn där backarna är korta och inte så branta så farten faller sällan under 25km/h (när man tar i) - så man kan välja mellan att bli kvar i aeroposition eller sprinta upp dem.

2010-10-01 21:18
Ok, jag har i gengäld ganska många backar. Favoritrundan för tempo är ca 32 km och med nära 425 höjd meter att sammanlagt klättra upp för. Vissa rätt så branta. Kanske inte den mest perfekta tempo rundan men asfalten är fin och det är inte så jätte mycket bilar.

Träningen blir ju också den samma även om det är mycket backar.

2010-10-01 21:36
Låter kul att åka 10 km/h fortare Smiley

2010-10-02 08:34
Ja, jag tycker också det verkar kul att åka så mycket fortare med en tempocykel. Borde finnas mycket att förbättra på din linjecykel då. Du skriver att du sitter upprätt men att skillnaden kan vara så stor är för mig ett ?

Mvh
Katarina

2010-10-02 17:48
Står det någonstans i tråden att någon kör 10km/h fortare på tempocykel?
Det vill jag isåfall bestämt dementera - 10% snabbare är hyfsat nära sanningen.

EDIT: Nu såg jag det. Det låter mycket märkligt, får instämma i påståendet att du nog har MYCKET att förbättra på linjecykeln.

2010-10-02 18:01
Inte på bergstempo i alla fall.  

2010-10-02 18:02
Det beror väl på om man kör upp eller nerför berget!  

2010-10-02 18:10
Har du kört några bergstempo nedför?  

2010-10-02 18:23
Haha, naturligtvis inte! Jag har inte kört några uppför heller, mest för att jag inte aktivt tävlar i cykel. Men jag har ett ganska intimt förhållande till min tri-cykel.  

2010-10-02 18:28
Hmm, det låter kletigt det där.  

2010-10-02 18:32
David : Smiley  

2010-10-02 18:43
Jag kanske skall förtydliga lite här. Jag skrev att på platten (om förutsättningarna är de rätta, vind mm) kan jag hålla nästan 10km/h högre än med min linje hoj (liknande forutsättningar). Men det totala snittet handlar om kanske 3-4 km/h. Dvs jag tappar en del uppför. Det var därför jag skulle vilja veta hur jag skall göra för att bli snabbare även uppför med min tempo cykel.

Det som gör att snittet blir så mycket högre är nog dels sittställningen. Men också att det är stor skillnad på cyklar. Min linje hoj är en Columbus Pinta RS med ettpar shimano R500hjul visserligen 105 komponenter rakt igenom men vikten ligger på ca 10kg.

Tempo hojen å andra sidan är en Cervelo P3 med Zipp 404 hjul och Ultegra utrustad. Vikt på ca 7,5kg. Så skillnaden är stor på cyklarna. Trivs dock kanon med bägge. Och skulle inte vilja ändra på körställningen på min Pinta för den funkar kanon på långturerna! Kanske lite lättare hjul......

Antar även att när man kör med tempohojen tar jag i regel i lite mer för det känns mest naturligt att göra så. Det påverkar ju givetvis också farten.

Ser man på siffror borde tempo hojen vara en bättre klättrare men så är inte fallet. Eller kan det vara att jag inte är van iom att linjehojen har jag kört 500mil och tempohojen har bara rullat 2 pass?

2010-10-03 08:26
för mig funkar det jättebra att stå upp i backar på linjelopp,men jag sitter ner betydligt mer när jag kör tempo än när jag kör ett linjelopp.Ändå gången jag står på tempo är i starten eller när backen är så brant så lättaste växlen måste i.

men det där är nog högst individuellt.Känns iallafall inte bra att ställa sig upp när man kör tempo över backkrön,försöker bara bita i över krönen och skita i om kroppen tar stryk.lite korkat kanske men det har funkat hyfsat för mig.

2010-10-04 19:17
Jag var själv ute ett pass för några dagar sedan där jag provade att verkligen sitta ner så mycket går i "tempobågen". Funkade mycket bättre än att försöka sätta sig upp eller stå upp.

Blev som du skriver lite jobbigt för kroppen men inte ohållbart. För att få ett bättre snitt skulle jag kunna tänka mig att det i så fall lönar sig att ligga på och trycka lite mindre på platten för att ha bra kraft kvar uppför.

Mitt gamla "rekord" på samma runda har varit 32,5km/h med min linjehoj och då var det en fin sommar kväll och nästan helt vindstilla. Med tempohojen och jag sittandes i "bågen" nästan hela tiden (är ju en hel del backar) blev snittet 34,7km/h. Det blåste dessutom en hel del (iaf över 7m/s). Mitt mål var att nå 35km/h. Får kanske öka målet Smiley

Hur som helst är det iaf otroligt roligt att köra de kortare passen med en tempohoj istfö min gamla linjehoj.

2010-10-06 13:34