Löpning - Lopp och tävlingar

Lidingöloppet 30 km (2011)

NB! This competition is over. Please look for next years event if it exists.
Race date: 24/09/2011
Distance: Other
Training type: Running - Slopes

3 mil Kuperat

Log in to add this competition to your calendar.

1378 persons have the competition in their calendar:

Sign in to see names

Race reports and results

Show race result and stories.

Jag sprang Berlin marathon förra året, har sedan dess knappt löptränat alls. Är nu igång igen och måste sätta upp ett mål för att orka träna. Igår nästan dog jag av sju kilometers löpning på löpband i 5:40-fart, så man kan säga att jag är på typ nybörjarnivå.
Vad kan vara ett rimligt tidmål för Lidingöloppet?

2010-10-18 08:39
Hur fort sprang du marathon, hur gammal är du, hur mycket hade du tänkt träna? Det kan hända mycket på dryga 11 månader.  

2010-10-18 09:09
Jag sprang Berlin på 4:26, samma tid hade jag i Stockholm 2009. Jag är helt säker på att jag kunnat springa Stockholm på fyra blankt om inte värmen satt stopp för det. Bra resultat i Berlin satte brist på träning (på grund av samma skada som sedan satt stopp för löpning nästan helt senaste året) stopp för.

Jag är 34 och tränade ungefär fem timmar i veckan när jag var som bäst tränad.

2010-10-18 09:29
Kör 5 timmar i vecka nu då, så borde du klara 2.30 tycker jag (+/- en halvtimme...)  

2010-10-18 09:31
Fem timmar i veckan redan nu är alldeles för mycket. Jag försöker göra tre pass i veckan, 1-1½ timmar, och jag behöver verkligen återhämtningen däremellan. Vill verkligen inte riskera att göra sönder något igen. Men självklart - i takt med att jag blir starkare borde mängden kunna ökas.  

2010-10-20 19:01
Jag klara nästan 2h 30 min (2h 33min) från grupp 4, med 3 pass i veckan och det blev ca 4 timmar i veckan. Jag körde två 1 timmes pass mitt i veckan och ett lång pass på runt 2 timmar på helgen. Det ena passet mitt i veckan var ett tröskelpass där jag sprang rätt nära mitt max.

Se till att få in mycket backträning eller löprundor med backar. Stycke träning för core är också bra eftersom annars orkar man inte hålla upp kroppen under 3 mil terränglöpning.

Hoppas på att jag får starta i grupp 2 nästa år :-D

2010-10-21 09:25
Jag har nyss flyttat, från landet in till Enköping. Nu har jag en riktig djävul-backe att backträna i. Den ska jag utnyttja när det är barmark :)  

2010-10-22 09:15
Ännu roligare att träna i backe när det inte är barmark Smiley  

2010-10-22 09:22
Springa upp och kana ner, ta med en plastpåse så blir du inte blöt om rumpan! Smiley  

2010-10-22 09:29
Nu blev jag nyfiken. Vilken backe i Enköping? Var? Har inte riktigt själv hittat någon bra där.  

2010-10-24 19:05
Den enda jag hittat är uppför kyrkåsen.
Finns det någon annan ??

2010-10-24 19:11
Bilvägen från parkeringen, förbi lastbryggan på "Bahco"/Ahlsell går svagt uppåt till att börja med. Följer man den vägen, och svänger av upp på cykel/gång-vägen vid förskolan, upp till Bergvretsgatan så har man blivit svettig redan första repetitionen :)  

2010-10-27 23:17
Ja den kanske man skulle testa vid tillfälleSmiley  

2010-10-28 17:48
Hur mycket backträning kör ni som förberedelse inför LL? Jag försöker köra minst ett backpass i veckan plus att jag springer rätt mycket i ett kuperat motionsspår. Men är osäker om det räcker.

/H

2010-12-15 13:44
När det gäller backar i Enköping inför Lidingö så skulle jag rekomendera att köra 3 km-slingan i Gånsta. Annars kan jag rekomendera en tur till Rocklunda i Västerås.  

2010-12-15 14:35
Skulle vara kul å veta hur bra Rocklunda står sig nationellt jämfört med andra större städer i alla fall...
Bortsett från Aborrbacken så håller jag med, man kan ju dock ta sig en extra avstickare och springa ner till fästet av vallbybron och sedan upp till Villa utsikten dock Smiley

2010-12-15 20:31
Även om jag är från Västerås ursprungligen känns det lite jobbigt att åka 10 mil för att träna.  

2010-12-15 21:59
Någon som vet vilket material det är i T-shirten som man kan köpa vid anmälan till LL?  

2010-12-17 10:43
Fick en mössa med posten före jul med LL.s logga fråm LL, med anledn av min tidiga anmälan. Snygg och säkert användsningsbar men den var i största laget, och jag har inte små storlekar på mössor. Det får nog bli en hård tvätt & torktumling.  

2010-12-26 22:51
Skulle ha gjort Lidingöloppet i år för första gången men skadade knät vandrade i fjällen samt gjorde Fjällräven Classic. Själva banan är inte obekant har gjort Lidingö Ultra 50K 3 gånger. Dessutom gör jag banan som träning ett par ggr om året. Ni som inte bor allt för långt från Lidingö rekommendera jag att göra detta. Själv åker jag från Södertälje, inte allt för lång resväg. Men avsätt en dag så hinns det med.  

2010-12-26 23:02
Om den där jämförelsen Rocklunda - Lö-loppet, här är höjdkurvorna från min pulsklocka.
Om man startar från Rocklunda och springer slingan runt till Rönnby:
External image
Lidingöloppet:
External image

2010-12-27 08:18
Håkan: Snyggt Smiley Menar du att du sprungit södra 5:an?, Rocklunda 5:an?
Det blir ju tyvärr lite svårt när Västerås-grafen är på 7 km och LL på 30km, går det att förlänga/dra ut km-axeln på LL-grafen?

2010-12-27 09:40
Hej, här kommer en graf på hela milspåret med start vid oriantalen/rönnbysidan och startriktning sönderut mot rocklundaspåret

External image

2010-12-27 13:45
Magnus: Tshirten är i 100 % bomull. alltså inget funktionsmaterial.  

2011-02-08 07:00
Hej!!

Ni som tränar inför lidingöloppet - hur lägger ni upp träningen?
Jag har endast sprungit 10 km loppet och det är ju en "liten bit till" till 30 km.
Följer Maratonprogrammet men skulle tycka att det vore kul att ha ngt schysst LL program / upplägg som man kan skifta till efter att maran är avklarad. Nån som har ngt tips??

2011-02-15 08:30
Att träna i kuperat motionsspår är inte så dumt.  

2011-02-15 08:43
Jag har inga backar här på slätten, så jag tränar enbart mängd. Ju fler mil jag har i benen, desto mer ork har jag efter backarna.

Alltså: normal marathonträning duger rätt bra till Lidingö. Om man går i de tre stora backarna vid 21-25-28 km (men BARA där) tappar man inte mycket tid på sin dåliga backträning.

REDIGERAT: Jag menar naturligtvis att ju fler träningsmil jag har i benen, desto mer ork har jag under tävlingen, efter de tröttande backarna.

2011-02-15 09:00
Enligt Anders Gärderud (känd Lidingöbo) så skulle de allra flesta löparna få bättre totaltider om de gick uppför de längsta och brantaste uppförsbackarna i Lidingöloppet.  

2011-02-15 09:12
Jag bor ju i sthlm, så vi körde några långpass i banan innan, den är väl utmärkt så kan man göra det är det att rekommenera. Och ja, att taktiskt gå uppför de värsta branterna är smart, även nere på medaljtider. Men det kan nog vara svårt att avgöra var utan erfarenhet.  

2011-02-15 09:30
I en intervju med den kvinnliga vinnaren efter förra årets lopp, erkände hon att hon gått i en uppförsbacke.. Antagligen är detta inte en så dum idé då hon sprang på 2h. Inge kul att dra på sig en massa mjölksyra, men var och en disponerar sitt lopp på sitt eget sätt..  

2011-02-15 09:39
Nu har jag ju bara sprungit banan en gång, men med tanke på hur mitt lopp såg ut kontra de som sprang runt omkrng mig, så tror jag bristande backträning visar sig främst mellan 15 och 20 km (på ett ungefär).  

2011-02-15 09:46
Med backträning antar jag att du även syftar på nedförs.. Den bilden jag fick efter att ha sprungit förra året var att de flesta var väldigt passiva och höll igen i nedförsbackarna, kanske för att de finns en viss risk att man skadar sig på ett eller annat sätt, men vågar man finns de nog mycket tid att tjäna på att springa snabbt nedförs!  

2011-02-15 09:51
Kanske ja skulle skrivit "vana vid kuperad terräng" istället för backträning. För det var vad jag menade. Smiley  

2011-02-15 09:59
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=964591  

2011-02-15 10:00
Bra länk Micke Smiley  

2011-02-15 10:02
Jo nedförsbiten är inte oväsentlig. Stjärnorna ser man ser ut att flyga nerför i tre steg, men själv har jag trampat snett i en av dem en gång och det gav inte mersmak!
Jag är mer rädd för att springa nerför sliriga backar än för skidåkning så länge backen är rak.
Men har du ngn backe att köra lite backpass i så är det ingen dålig ide, är den kort så kör många gånger, är den lång så mkt bättre, det är fullt tillåtet att gå i de värsta, men går man så fort det bär uppför så blir det kanske lite för bra, sedan är det nog bra att träna på att gå fort uppförbackarna om det är den strategi man tänker köra, många löpare verkar vara usla på att gå snabbt och effektivt ... sedan som sagt träna på att inte bromsa nerför.

2011-02-15 10:06
Bra nedförslöpningsteknik ökar på farten, minskar att muskler och knän stumnar och minskar därmed skaderisken. Det finns alltså bara fördelar med att träna på det.  

2011-02-15 10:35
Ursvik Xtremebanan tyckte jag var bra grund inför LL. Sämre stigar men massor av backar  

2011-02-15 10:48
Tackar!! Nu känner jag mig lite mer trygg i hur jag bör lägga upp det. Fortsätter m maraton träningen och lägger in alltfler pass i kuperade spår (har ett där vi bor som är GRYMT kuperat!)
Att ta bilen till Lidingö och faktiskt springa hela sträckan var ingen dum ide!! Tänk att man inte kommer på sånt själv....Smiley

2011-02-15 11:02
Småbackarna 15-20km är knepiga på ett annat sätt. De tar hårt på orken, men jag tycker nog att man klarar dem hyfsat på ren grundkondition, utan backträning. Har man inte tillräckligt med grundkondition är man trött när sista milens stora backar kommer.

Killingebacken NER efter en halvmil är värst. Jag är livrädd varenda gång och tänker på dödsscenen i Lejonkungen...

2011-02-15 11:29
Jag körde marathonprogram april-juni förra året och växlade sedan lite halvhjärtat över till program för LL efter Stockholm marathon, det fanns på marathon.se då. Precis som Fredrik skriver så var vi/jag ute på Lidingö två-tre gånger och sprang, det tyckte jag var mycket värt. Jag avvek nog rätt mycket från schemat där under sommaren men det funkade bra ändå och jag tog mig runt LL med hedern i behåll. Smiley  

2011-02-15 11:34
Har också bara ett tidigare LL att referera till, men jag håller helt med om att nyckeln är att ta sig igenom de otaliga småbackarna under andra milen med låren intakta. Att gå uppför de 2-3 värsta uppförsbackarna är ingen jätteförlust i tid men är man inte tränad för kuperad terräng blir loppet ett helvete likafullt.

Szalkai-länken är guld!

Mister Blister är ju inte ensam om att ha det lite för platt i omgivningarna. Gotland är knappast känt för sina bergskedjor, men på de flesta ställen går det att hitta någon form av backar om man tänker efter lite. Här finns t ex endurobanan på tofta skjutfält.

Finns det inga långa backar får man väl kuta upp och ner i en kort rackare desto fler gånger.

2011-02-15 12:44
BTW, här är en bra artikel om nedförslöpning:

http://www.runningtimes.com/Article.aspx?ArticleID=21776

2011-02-15 12:59
I år ska jag, efter sex 30K, alla utom ett under 3h (och då hade jag ett pit stop pga skavsår, så det räknas egentligen inte...), byta till 15, och då får jag faktiskt en silverchans...

På 30K är ju silvergränsen ouppnåeliga 2,15, oavsett ålder (och jag vet inte vid vilken ålder jag skulle haft ens närheten av en chans...), men på 15, för oss gamlingar, så kan man kuta i M50, och då skall man under 1,14 på 15K, vilket är en HELT annan sak. Förvisso kanske inte en promenad i parken, men ändå inom möjligheternas gräns...

Mycket backar blir det i sommar...

2011-02-15 20:57
Hur fungerar det med seedningen om man övertar någon annans startplats? Får man den personens startgrupp eller seedas man in i sin egen?  

2011-05-17 07:11
Får man överta någon annans startplats?  

2011-05-17 08:46
Yup, LL har inga sådana rigida och allmänt obegripliga förbud som en del andra lopp i Stockholmsområdet. Vill ju inte peka ut något särskilt lopp, men långt, på asfalt, mycket folk, målgång i klassisk OS-arena, typ så.

Du kan t o m ändra namnet och slipper höra speakern ropa upp soffliggaren när du efter timmar av kamp äntligen rusar in mot mål. Bara en sån sak.

Däremot tror (=vet ej säkert) jag att man tar över seedningen. Men om man hamnat i en för snabb grupp kan jag inte tänka mig att någon skulle sätta stopp om man flyttar bak något snäpp. Om någon funktionär protesterar är det väl bara att säga att man missade sin start på grund av ett trängande behov, eller liknande vit (brun...?) lögn.

Att byta uppåt är nog svårare. Stå lång fram i fållan och se till att komma bland de första till kurvan där det smalnar av, sen är det lugnt.

2011-05-17 08:57
Så har man anmält sig...
Revansch på banan i år. Förra året så knäckte den mig efter 20 km. 2:44 hasade jag mig i mål på med mål på 2:30.
I år vet jag:
Banan är 30,3 km lång
Ta det lugnt 1:a milen trots att det är lättsprunget
Backarna i slutet är värre än man tror trots att många försöker säga motsatsen (Aborrbacken och Golfbanebacken)
Drick på alla vätskestationer
Träna än mer kuperad terräng
Loppet är fantastiskt.

Gör ett nytt försök på 2:30

2011-05-17 09:04
Tack så mycket för infon Thomas!

Det är min man som eventuellt kan överta en plats i startled tre, men egentligen är han seedad till 1c. Därmed blir det nog svårt för honom att byta upp sig, om det stämmer som du skriver.

2011-05-17 09:15