[X]

Cykel

En intim fråga

Går rakt på sak. Är det vanligt att könet domnar bort under/efter en cykeltur? Är fan fortfarande bortdomnad efter gårdagens cykeltur. En sak när det gäller händer o fötter men vafan..

Så nu får ni skratta eller sparka, eller helst ge mig ett shysst svar. :)

2010-05-28 13:57
Nästa gång: Ställ dig upp emellanåt även om inte backarna kräver det. Dessa små stunder av förbättrad blodcirkulation gör att du slipper domningar. Sen kan det vara din sadel som spökar, svårt att veta.  

2010-05-28 14:02
Jag brukar också få domningar. Aldrig efteråt men väl under cyklignen. Jag brukar stoppa ned en hand och lägga den tillrätta vilket brukar hjälpa.  

2010-05-28 14:04
Det är inte alls ovanligt och det kan sitta i flera dagar, tom 2 siffrigt antal. Det är nog inte speciellt hälsosamt. Jag har för mej (utan att veta källa) att det är en större % sterila tävlingscyklister än befolkningen i övrigt.
Det kan avhjälpas med rätt sadel.
Jag tar mej friheten att länka till Bruses sadelskola.
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639

2010-05-28 14:06
Jag är så jäkla glad att jag är tjej efter att jag tagit del av denna tråden
Smiley

2010-05-28 14:10
Aldrig varit med om faktiskt.

Utan att ha någon större vetenskaplig grund bakom mitt påstående funderar jag på om du inte kan ha sadeln lutad något bakåt och att du därmed belastar det som inte skall belastas... (?)

2010-05-28 14:12
låter som det Johan skrev.
Är sadeln rak, har du styret för långt ner och/eller sadeln för högt?

2010-05-28 14:18
Jag får domningar om jag inte ställer mig ibland. Gäller att har rätt sadel, o rätt inställning.  

2010-05-28 14:25
Kristina Alpina : De som du omgås med er også sikkert glad du er kvinna. Smiley

Det er en fråga om sadel.

Du sitter ikke på "sitteknølene", men direkte på blodårene til "lillegutt".

Skift fort som f....

2010-05-28 14:52
Efter Vätternrundan brukar känseln försvinna för mig någon dag.  

2010-05-28 15:32
Det kan nog ligga något i det NPNG skrev. Igår så hade jag ordentlig träningsvärk i hela kroppen efter ett kettlebellpass, så jag hade inte orken att hålla sittställningen hela tiden. Såhär i efterhand så tror jag nog att jag gled framåt och därmed inte satt på sittknölarna iaf en del av passet.

När det gäller sadeln i övrigt så är den i vågrätt läge och jag har justerat sadelhöjden så att jag tror att den passar mig bra. Kanske skulle kolla igenom Bruses sadelskola igen och vara mer noggrann.

2010-05-28 15:44
Ni måste kontakta urologen för en tid och ta med cykeln.  

2010-05-28 15:45
Vaddå bättre att vara kvinna? Har ni provat att cykla med bindor och tamponger?  

2010-05-28 15:56
Rävsvans i antennen på bilar var populärt.  

2010-05-28 15:57
Vaddå vaddå bättre att vara kvinna?  

2010-05-28 16:38
Nja. Jag köpte en cykel med herrsadel och grubblar just över djunglen hur man hittar bästa sadeln till min "duger-att-föda-tio-barn-med"- benstomme, har en vag aning om att min sadel borde vara ngn cm bredare, när jag varit på längre tur känner jag att jag suttit på mina ömtåligare delar. Fö håller jag med humlan, cykla med mens är ..... Smiley  

2010-05-28 16:50
Kristina: "Jag är så jäkla glad att jag är tjej efter att jag tagit del av denna tråden"

Du glömde tillägget; "och att min karl inte är cyklist" Smiley

2010-05-28 16:52
Men Susse och Lingling; inte känner man av en tampong när man cyklar???  

2010-05-28 16:53
Nej, de ger sina egna problem.  

2010-05-28 16:57
Vad glad jag blir över att ha en liggcykel och slippa sånna problem, domningar låter inte trevligt alls.  

2010-05-28 17:01
Vad glad jag blir över att ha en racercykel och slippa sådana problem.

Varför har ni inte rätt sadel vågrätt och sätter därefter på ett lämpligt styre i rätt höjd?

2010-05-28 17:05
Intressant tråd! Jag letar efter en ny sadel med ljus och lykta... Har samma bekymmer och har kollat att allt är rätt inställt. Som kvinna (eller iaf jag) är mitt bäcken betydligt bredare än de 135 som min sadel har. Och har funderat på om det bara är jag som tjej som få problem med de allra heligaste mjukdelarna. (Det är nästan tur i oturen att man är singel.. ;-) )
Tror att det helt enkelt är en ny sadel som behövs..

Kommentarer kring "lingonveckan" nej man känner inte av den men den lilla knuten på snöret är inte skönt! Smiley Sedan märkte jag en stor skillnad när jag bara kör i cykelbyxorna, utan något under..

Hoppas på fler "kvinnliga tips" i tråden här... Smiley

2010-05-28 17:06
Såg nån tråd här tidigare om en sadel som såg ut lite mer som en hästsko, dvs öppen framtill. Såg bekvämt ut  

2010-05-28 17:21
Har du något under cykelbyxorna så har du missförstått idén med cykelbyxor.  

2010-05-28 17:25
lol inte ens trosor? hur hygieniskt är det??? brrrrrr  

2010-05-28 17:27
Jag brukar tvätta mina kläder.  

2010-05-28 17:29
Det fanns en cyklist på 70-80 talet (Long, tror jag att han heter) som förklarade hur kvinnorna skulle göra med en sadel.

Köp en Brooks, kvinnlig variant, och sedan skär ut en cirkel, hål i sadeln, där den inte passar de känsliga mjuka delarna.

Det är bra med naturmaterial.

2010-05-28 17:32
Min sadel är 143 mm. En Spezialized Women's Ruby. Hursomhelst så finns deras sadlar i 3 olika bredder, så att man kan hitta en som passar. Jag är grymt nöjd med denna. Sadeln som följde med cykelköpet var inte precis anpassad för min anatomi.

De flesta cykelbutiker har provex av sadlar som man kan få låna hem, så att man har möjlighet att hitta en som passar.

2010-05-28 17:41
Aha, fast har de alla modeller av tjejsadlar hemma? Jag sitter och kollar på vad som finns, och ja bredare, olika skåror och utskräningar i en del, men vilken av dem passar mig? De är ju lite dyra om man ska köpa sig fram till en som passar ...  

2010-05-28 18:00
Köp en BROOKS och bli lycklig, efter 100 timmar.  

2010-05-28 18:07
http://www.brookssaddles.com/en/Shop_ProductPage.aspx?cat=saddles+-+road+%26+...

Finns i titan också (kostar det dubbla).

Man köper bara en Brooks i sin livstid.

2010-05-28 18:23
Hmm, jag har tre?  

2010-05-28 18:26
Lasse: Hur kommer du åt bars i bakfickan?  

2010-05-28 19:33
Tre: Detaljer, detaljer. En per cykel då?

Jag har 2 franska Ideale (inte precis lika hög kvalitet som Brooks, men efter 28 år, klarar de sig fortfarande fint) och en Brooks. Så tre förstår jag.

2010-05-28 19:42
Varm, stuvad Fiffi är inte att leka med heller. De första cykelturerna på racern domnade jag bort totalt efter en ganska kort stund. NU har jag flytta på sadeln och domnar inte längre.
Däremot är spinningcykeln på jobbet en mardröm att sitta på. Den är ju lite svårare att byta sadel på och med tanke på hur sällan jag använder den har jag inte ens tänkt försöka. Smiley

Jag söker efter underkläder helt utan sömmar att ha under cykelbyxan. Det känns bara så där halvkul att riskera söndertvätt av en cykelbyxa som kostar en förmögenhet. Smiley Jag tycker nog att man skulle kunna ha dom två träningspass innan man tvättar dom. Men med trosor under då.

Jag passar på att slänga in en annan intim fråga i samma tråd:

Hur gör ni med rakning/vaxning av Fiffi? Jag har ännu inte kommit på det ultimata inför Tjejvättern. Nyrakat? Dygnsgammalt? Stubb? Vaxning? Det finns ingen tid att låta någon gräsmatta växa ut och det tvivlar jag ens på att jag skulle klara av efter 15 år med kalhygge. Smiley

2010-05-28 20:37
Någon trosa som uppfyller dina krav kommer att vara så tun att du kunde lika gärna cykla utan.

Fiffi och du får hitta på något, bara du har nyrakade ben och vita strumpor går det bra.

2010-05-28 20:44
En bra cykelbyxa är svår att tvätta sönder, de ska klara många tvätt.
Skippa underkläder och köra bara med cykelbyxa och tvätta dessa efter varje träning/tävling.

2010-05-28 20:51
Men hur många är "många" tvättar? Och hur dyr är en bra cykelbyxa? JAG tycker dessa var hutlöst svindyra men de var de enda som passade min ändalykt... Smiley  

2010-05-28 21:04
Envisades tidigare med att köra med kalsonger under cykelbyxorna, men har blivit lite visare med tiden och kör numera utan. Är mycket bekvämare och jag har inte märkt att cykelbyxorna skulle slitas nå nämnvärt heller trots att de tvättas oftare.

Ska bara samla kraft att använda assos smörja i byxorna nu... Tror jag sparar mig till vätternrundan :)

Edvard

2010-05-28 21:05
Jag kompletterade med några nya Santini CX Pro förra året eftersom byxtyget var söndertvättat efter åtta år.
De kan fungera som brallor på vinterträningen nu under några år till.

2010-05-28 21:24
Man kan ju osså välja att tvätta upp dom för hand (ja, jag vet det är gammalmodigt), det sliter inte lika mycket som maskinen gör.

Nu har jag visserligen alltid trosor under mina cykelbyxor, dom är nämligen inte alls bekväma utan något under, men jag måste ändå tvätta upp dom efter varje tur pga att jag svettas så mycket. Så här det handtvätt som gäller efter varje gång och sen blir det maskinen då och då.

2010-05-28 21:29
---
Så här det handtvätt som gäller efter varje gång och sen blir det maskinen då och då.
---

Jag är ju gift, så jag tänker inte så mycket på sådana detaljer.

2010-05-28 21:33
Jag kör alltid i maskin och de används ganska många timmar per år.  

2010-05-28 21:36
Vad kostar ett par 501's idag och hur länge håller de?
Jag har haft bra brallor i flera år

2010-05-28 21:41
20$?  

2010-05-28 21:42
Cykeltights tål otroligt många tvättar, så många att det inte längre kan vara av ekonomisk relevans att spara in på tvättandet, och det är i det närmaste dumheter att ha kläder mellan dem och huden.  

2010-05-28 21:43
närmare 40-60 och håller ett år Smiley

Cykelbyxor ska kosta

2010-05-28 21:44
"""Hur gör ni med rakning/vaxning av Fiffi? Jag har ännu inte kommit på det ultimata inför Tjejvättern. Nyrakat? Dygnsgammalt? Stubb? Vaxning?"""

En av grundene til at mensker får hår under armer, og i skrittet er ikke enbart at det ser sexig ut, men for å eliminere friksjon når man svetter.

Det og fjerne hårene i skrittet før lengere sykkelløp vil jeg STERKT fraråde. På grund av gnavsår. Da er "løpet kjørt"

Selv om det en noen her som sverger til assos smørjan.

Sykkelbukse med Bred dame padding, uten noget under, og litt Spenol fra Matas ol.

2010-05-28 21:51
Men vaf......... hahahaaaaaaaa... jag bara älskar Davids kommentarer! "Ni måste kontakta urologen för en tid och ta med cykeln."
Där hör du, Calle. Smiley

Sen fattar jag inte det där med knuten på tampongsnöret som skulle skava? Knuten har man väl ungefär på samma ställe där man gömt bomullsstaven? Smiley

2010-05-28 21:51
Tips till Emma:
Snöret gör man klokast att förvara inuti själva "ihåligheten" för att undvika skav.

Tips till Nina:
Vanliga trosor fungerar under kortare pass (såväl cykling som spinning) i 1-1,5 tim. Pröva dig fram.

Cykelbyxor som kostar en halv förmögenhet går alldeles utmärkt att tvätta åtminstone en gång i veckan under 5 år eller nåt... (OBS - skippa sköljmedel!!!)

Kalhygge fungerar på distanser på såväl tjejvättern som vätternrundan. Pröva dock vilken rumpsalva som passar dig. Jag använder det på distanser på 15 mil eller mer.

Övrigt:
Superbra sadel som många tjejer jag känner använder (dock ful som stryk):
Selle Italia Lady Trans Am /-Gel eller motsvarande benämning(beroende på årsmodell).

2010-05-28 21:54