Längdskidor

Stavar

Hur långa stavar kör ni med??

jag var och köpte nya i lördags och fick svaret att de minst skall gå till axeln lite beroende på styrka och teknik.

själv köpte jag en storlek längre än mina gamla, hoppas det går att kapa en bit om det inte funkar...

2010-01-18 21:31
Jag har gått ner från -27 cm under kroppslängd till -32 cm (jag är 187 och senaste stavarna 155). Detta på inrådan från min tränare för att lättare komma över stavarna i stakningen. Är rätt grön på skidor, men är hyfsat stark i överkroppen.

Det finns dock långa diskussioner om detta på skidforum.com, finns inga rätt eller fel, helt beroende på teknik och styrka.

2010-01-18 21:46
Jag är 186 och har 155 stavar. Funkar för mig.  

2010-01-18 23:06
Är 192 cm och har 160 cm långa stavar, tycker faktiskt det fungerar bra. Har testat 165 cm men dom blev för långa, känns inte bekvämt med 165 helt enkelt.  

2010-01-19 01:27
Jag är 193 cm och kör med 165 cm stavar. Funkar utmärkt.

Kan vara skönt att ha lite längre stavar att hänga i, när man får släpp i uppförsbackar på grund av bristande teknik Smiley

2010-01-19 08:00
Köpte nya i vinter. gick upp 5 cm 150 till 155 cm till mina 183 cm. Jag tycker det känns mycket bättre.  

2010-01-19 08:29
Är 187 och växlar mellan 155 o 160. Förr åkte jag alltid på 155, men nu när jag är en bättre åkare och ganska stark stakare går det bättre med 160 i bra spår. I sämre spår går 155 klart bättre. Rekommenderar kroppslängd minus 30 om du inte är duktig åkare. Minus 25 - 30 om du är van o stark stakåkare.  

2010-01-19 08:36
För klassiskt har jag 155cm långa stavar till mina 185cm. För en massa år sedan hade jag 150cm men 155cm har visat sig ganska optimalt för mig.
För skate så har jag provat olika längder men de flesta (2) stavpar är 165cm. Det känns dock något bättre med 167cm långa stavar så det blir nog det som får gälla i framtiden.

2010-01-19 08:42
Det magiske tallet er 0.83

Kropslengden * 0.83= stavlengden.

Men ingen regel uten untak: Prova selv hva som passer deg.

Det er viktig og bruke dem riktig:Andera Aukland, trener for Østeriske Dario Colonia :
http://www.youtube.com/watch?v=azkkQIXUkmI

http://www.youtube.com/watch?v=wpYgPv6cCJk

2010-01-19 17:25
Har precis inhandlat ett par CT2 som jag kommer att kapa till 158cm. Jag är själv 183cm, alltså -25cm det passar mig bra.  

2010-01-21 13:19
Klassiskt: din längd minus 30 cm
Skate: Din längd minus 20 cm

Själv är jag 183, kör med 153 stavar. Körde först med 155, men det fungerar inte så bra, man lägger sig till med dålig teknik. Så jag sågade av dem, blev genast bättre.

Generellt sätt så kör alla motionärer med för långa stavar. Antar att det beror på att de flesta anser att mer är bättre.

Stavar går att kapa, kapa i handtagsänden. Värm loss handtaget i hett vatten, såga av till rätt längd, och limma med smältlim (lågtemp). Ganska så simpelt faktiskt.

För långa stavar ger att du drar upp axlarna, att du slår i staven på framsvingen, och att du får ett stelt och orörligt axelarbetet. Vilket påverkar din höftrotation negativt. Korta staven och öka frekvensen istället.

Den tidigare länken ovan med Aukland visar att man skall ha ett kort och rappt stavarbete, och se till att man drar fram staven explosivt.

Och åker man på tur i obanad terräng, så är en kortare stav bättre.

2010-01-21 13:52
Jag kör med Swix CT1 är 178cm stavlängd 150cm började på 160cm. Nu så fungerar det bra för mig , kör med samma stavar på sommaren.  

2010-01-21 17:57
Är också 1.78 och kör med 1.50 för klassisk, har även testat 1,55 och mina skate stavar på 1.60 för klassiskt men den förbättring det ger i slätstakning förlorar jag i diagonalning, speciellt i backar.

Har gått lite trend i långa stavar men för dom flesta dödliga så blir det ingen förbättring i varken fart eller teknik.

2010-01-21 18:55
Mina funderingar kring varför allt fler väljer kortare stavar:
På senare år har långdistans inom löpning och skidåkning alltmer betonat vikten av frekvens (kadens), precis som cykelsporten gjort sen länge.

Teorin bakom är bland annat att ökad frekvens belastar hjärta och lungor mer och sparar muskulaturen. För långdistansaren är detta viktigt eftersom hjärta och lungor sällan tar slut. Tar de slut i en uppförsbacke så hämtar de sig snabbt. Stumma ben eller slutkörda triceps däremot, de hämtar sig inte förrän nästa dag i bästa fall.

Vid stakning så är hög frekvens (ca 50/min) med rätt teknik (som youtubevideon i tråden visar) därför att föredra framför ett längre/kraftigare med något lägre frekvens - i varje fall om du ska åka länge. Därav kortare stavar.

Att beräkna längden på staven med en siffra som 1.83 passar utmärkt så länge man är "medelmotionär". Om du börjar ta dig längre fram i Vasaloppets startfållor, säg i 2-an eller bättre, så ökar nog stavlängderna någon cm, för de grabbarna klarar en längre stav utan att minska sin optimala frekvens. Dessutom håller ju deras muskulatur bättre. Ett lopp som Vasaloppet är helt enkelt inte lika långt för dem som för oss...

186 cm, 158 cm stavar, VL startgrupp 3-5

2010-01-21 21:43
Hur mäter ni staven? Totala längden eller från trugan till där remmen är infäst.  

2010-01-21 23:44
Stavens längd mäts till infästningen av kontrollremmen. All längd över det stället har man ingen nytta av, eftersom man inte kan ta högre upp än så.

Håller man ena armen rakt ut från kroppen, med avslappnade axlar, skall kontrollremmens infästning nå precis till armhålan. Detta är ett enkelt test man kan göra i affären, för att jämföra stavar från olika fabrikat.

Tillägg: Står du i valet och kvalet, köp den längre staven och såga av den. Vill du inte såga, så ta den kortare. Stavarna kommer ju oftast i 5cm intervall, och varje centimeter gör skillnad.

2010-01-22 08:41
Hela stavlängden mäts, från spets till topp. Det är gängse hos alla stora tillverkare.

http://www.lightforce.se/group.asp?group=49

Edit: förtydligade.

2010-01-22 08:41
Är man nybörjare bör man ha en kortare stav, det ger bättre teknik. Och teknik är avgörande för ett bra slutresultat i tex vasaloppet. En för lång stav ger inlärning av dålig teknik, vilket gör att även om du är extremt vältränad så når du inte din maximala prestanda.

Matthias Fredrisson: http://www.youtube.com/watch?v=bfxfcYcjIbw
Behandlar rullskidor, men mycket kommentarer kring klassisk på snö.

2010-01-22 09:00
Väljer alltfler kortare stavar? Min upplevelse är tvärtom att fler o fler rullskidtränade åkare kör med väldigt långa stavar.

Infinitys stavar som Lightforce säljer är grymt sköna. Kontrollremmen är oslagbar. Liite brottkänsliga, men suveränt sköna.

För korta stavar är inte heller nån hit. Rekommenderar alla att börja med kroppslängd minus 30 eller nån standardformel. Sen kan man så småningom börja experimentera några cm hit o dit. Själv har jag två olika par som skiljer 5 cm, och väljer lite efter hur banan ser ut. Om det är en bra strategi eller inte vet jag inte, men hoppas jag lär mig något av det ...

2010-01-22 10:01
Intressant tråd.
Jag är ca 175 och kör med 150cm stavar för klassiskt och 155cm för skate. Har en hyfsat ok teknik med relativt hög frekvens men lite sämre med muskelstyrka.

Har tidigare funderat på att prova 152cm men efter att ha läst denna tråd kanske jag skulle testa ett par kortare istället?

2010-01-22 11:18
Ja jag funderar inte så mkt över stavteknik - utom när jag åker med barnen. Då slår det mig att de "flaxar" försöker sätta stavarna väldigt långt fram eller är ute i sidled osv, rörelsen är inte innött, automatisk. På något sätt borde jag förstås hjälpa dem att hitta det optimala mönstret , men jag vet inte hur, vet inte hur mitt eget ser ut heller.

2010-01-22 11:49
Barn har inte samma proportioner mellan längd på armar, ben, bål och axelbredd. Så de har lite svårare att åka som vi vuxna. (Gäller väl i viss mån att det skiljer lite mellan vuxna också, o mellan genomsnittet kvinnor resp genomsnittet män)  

2010-01-22 11:55
Barn ska åka mycket utan stavar, då får man rätt teknik. Förutsätter dock att de har fäste.

Och barn är inte riktigt lika starka i armarna alltid plus att koordinationen inte alltid är så jättebra. Så lite kortare stavar och skidor brukar vara bra.

Viktigast att de har roligt, annars spelar det ingen roll vad man gör. Godis brukar vara poppis när man åker med barn....

2010-01-22 12:05
All skidåkning ska ske med hög höft, fäste och framdrivning vilar på fundamentet hög höft. Stå spikrak och luta dig framåt i fotleden (endast foleden), när du ramlar framåt och måste parera med ett ben för att inte ramla så har du rätt kroppposition. Det är här kuxet med för långa stavar kommer in. Åker du "bakom" bakom staven och drar dig fram så är det väldigt ineffektivt jämfört med om du åker "över" staven. I synnerhet för fästet och ska fästet kompenseras för dålig teknik så påverkar det glidet...

190 cm lång med 160 cm och 170 cm långa stavar för klassiskt respektive fritt.

Alla produkter i kolfiber är känsliga och knäcks lätt om de sedan tidigare har fått en skada vid förvaring eller transport. Infinity har nu en modell med två års garanti.

Tränar man utan stavar kommer förr eller senare den höga höften. Har man tappat den hittar man igen den genom att åka utan stavar. Sen blir man starkare av det också, inte dumt alls

2010-01-22 12:16
181 lång - 155 cm stavar. Har inte åkt skidor på 20+ år, men mycket nu senaste månaden. Har inte riktigt fått till staktekniken, men var ute och körde ett teknikpass nu ikväll med det där Auklandklippet som förebild. Stort tack för det - jeeeevlar vad det gick undan! Just det där att s a s falla ner på stavarna och spänna magmusklerna (tack för alla år på gymmet!) redan i inledningsfasen av stakningen illustrerades perfekt för mig i det klippet.
Hade nu nyvallade skidor, med något avkortad fästzon. Åkte i nykörda spår, men ändå, jag sänkte kilometertiden med nästan en minut! Och framför allt lät jag kroppsvikten göra jobbet, innan har jag varit tvungen att diagonala med jämna mellanrum för jag har tagit slut, nu orkade jag staka 7,5 kilometer och kände att jag utan vidare hade kunnat köra en halvmil till i samma tempo, men hunden här hemma ville ut, jobbet kallar imorgon kvart i sju, och man SKA ju sluta när det går som bäst. Smiley

2010-01-22 21:34
Som någon sa tidigare, helt klart intressant. Själv är jag 173 och funderar på att byta upp mig från 145 till 150. Tycker att stavarna har känts korta på sista tiden...  

2010-01-22 22:24
Fia S sitat.
Som någon sa tidigare, helt klart intressant. Själv är jag 173 och funderar på att byta upp mig från 145 till 150. Tycker att stavarna har känts korta på sista tiden...

Du skal ned i lengde:
173 *0.83=143.5cm (142.5)
Carbon staver fås i 2.5cm intevaler.

Staven lengde er fra spiss til topp, men spissen går ned i snen, så brukslengden er fra topp til trinse (krage).
Snu staven på hode, da skal kragen være 2-3 cm. under skulderbenet(akslen)
Nu er det Svix blu ekstra som gjeller.
God tur Smiley

2010-01-22 22:58
I fjol när jag var helt ny, så ville jag kapa staven. Nu kan jag tycka att den är kort. Tror att jag har fått in bättre teknik och därmed står mer rakt. Vilket i sin tur gör att stavarna känns korta. Testade att vända på staven och kontrollerade att trugan är ca 2 cm under axelns lägsta punkt. Just nu kommer jag inte att göra något åt stavarna. Möjligtvis senare i år...  

2010-01-23 11:45
"Viktigast att de har roligt, annars spelar det ingen roll vad man gör. Godis brukar vara poppis när man åker med barn.... "

Givetvis, vi har alltid "chokladpaus" när jag åker med Sonen, stanna efter drygt halva vägen för en bit choklad.
Annat trevligt på sportlovet är att åka till våffelstuga eller liknande.

2010-01-27 21:58
tack till benoit f för ett klargörande inlägg!

Som nybörjare suger man i sig så mycket man kan hitta men det är samtidigt trevligt om man kan få argument på varför, inte bara hur.

/J

Jag är förövrigt 186 och köpte 160 stavar. De är nedkapade 2 cm och troligen ryker ytterligare 1 cm ikväll. Tror att om man som jag är svag i överkroppen får man mycket enklare med kortare stavar.

2010-01-28 09:19
LingLing: du behöver inte fundera så mycket på deras teknik så länge de har kul. Ju mer skidor de åker desto bättre är det, och gärna utan stavar. Viktigt att man inte ställer krav på prestantion, typ att åka 2,5 elljus, utan hellre 10x200m. Man får anpassa sig helt enkelt efter barnets vilja och förmåga.

När vi tränar med klubben, så börjar teknik komma vid 12 år ungefär, innan dess får det se ut lite som det vill. Men mycket lekar som hjälper till att få teknik, typ doppboll uatn stavar, fotboll, stafett, skidskytte med ärtpåsar, eller skidcross. Upp och nerför backar är oftast skoj.

Och jag har en envis dotter, på 8 år, därför vet jag att man måste ha med mutor för att det skall bli roligt. Åtminstone ibland, oftast är det ju kul ändå.

2010-01-28 13:53
185 och kör med 169, har gått ner från 175..., körde tidigare med "reglementsenlig längd" på 157. Tror på Attackstak enligt Johnny Nilssons bok dubbelstakning, typ kroppslängd *0,91.  

2010-01-28 14:27
Fast det intressanta med att fundera över barnens teknik är att jag faktiskt lär mig en del själv, plötligt ser jag saker som är svåra atts e när man själv åker. Annars försöker jag hålla mig till böj på knäna och luta aldrig bakåt - & håll in stavarna vid möten.

2010-01-31 12:06
Alltid bra att titta på och härma andra, helst sådana som åker bra tekniskt. Det utvecklar den egna tekniken, och det är hur barn lär sig. Dvs genom att härma andra.

Och sedan kan man försöka lära ut hur man ska åka till barn, det tvingar en att fundera på hur man ska röra sig, samt hur man förklarar detta pedagogiskt. Inte helt enkelt alltid.

2010-01-31 19:20
En mycket läsvärd bok om man vill fördjupa sig i stakåkning kanske framförallt i dubbelstakning.
"Dubbelstakning : längdåkning i klassisk stil" av Johnny Nilsson

Stavlängden är en viktig faktor som kan bidra till att den bakre stavfrånskjutslängden blir längre
och därmed kan stavkraftsimpulstiden öka vid val av en längre stav. Det kräver en annan typ av stakningsteknik och även längden på stavar.

Här i forumet har diskuterats primärt två typer av stakning, konventionell stakteknik (KST) så som attakstakning (AST).
Den KST kännetecknas primärt av att en stavlängd på 83% av kroppslängd medan AST har ca 93%.

Tester bland elitåkare har det konstateras genom mätning att den största styrkan sitter i "skulderledsextersorer samt bål- och
höftböjarmuskeln" och minst vid "armbågsextension när muskeler som sträcker i armbågslederna kontraheras".
Att elitåkare har en mer optimal fördelning av sina musklergrupper för sin sport är väl inte konstigt. Att vi som
vanliga flitiga skidmotionär skulle ha en mycket proportionell skillnad mellan triceps-, bål- och
höftböjarmuskel är dock inte troligt i förhållande av vår egen kropp gentemot elitåkare, dock kan de vara
mer eller mindre utvecklade hos oss. Vad vill jag komma med resonemanget? Genom att använda större muskelgrupper
i samband med stakning kan kraft och hastighet ökas och även uthållighet i samband med långlopp typ vasaloppet.

Det genom att använda dessa större muskelgrupper i samband med stakningen. Typ av banlängd och kupering påverkar
i vilken omfattning stakåkning kontra diagonalåkning som kan tillämpas och då även valet av stavlägd för att finna det optimala.
För att åter göra koppling till Vasaloppet så utgör den till största del stakåkning och då kan till en fördel en längre stav
att användas, dock bör betonas att träning typ AST bör ha skett innan loppet annars inträffar som Benoit F påpekar
med slutkörda triceps vilka är ytters svårt att återhämta sig under ett och samma lopp.

Själv har jag börjat tillämpa i stötte utsräckning AST med 89% stav/kropps-lägd från 83,5% och det har givit ett mycket positivt
resultat. Resultatet har inte varit helt friktionsfritt, mycket större fokus lagt på rygg och bålträning vilket initialt har resulterat i
träningsverk, det tar på de outvecklade musklerna, även en hel del teknikträning initialt för att inte tappa stilen när
tröttheten sätter in. Kortare stavar använder jag i mer kuperad terräng, varför inte växla längd med att ha flera olika stavarlängder.

För nybörjare instämmer jag med lämpligheten i en kortare stav än en lång, det skall vara roligt att åka skidor, inte bara jobbigt.

Som sagt, för de som vill fördjupa sig i frosseri kring stakåkning kan jag verkligen rekommendera ovan nämnd bok.

2010-02-01 08:39
Har läst lite av det, och har bekanta som läst merSmiley Det jag funderar mest över är varför långloppseliten inte åker med längre stavar trots dessa mätreslutat. Om det vore bättre, borde ju Svärd, Arlin, Tynell m fl åka med riktigt långa stavar. Men det gör det vad jag vet inte.  

2010-02-01 09:12

Man kan fråga sig hur långt man kan driva en diskussion om stavlängd men vi diskuterar faktiskt den teknik som enskilt har störst potential att förbättra oss motionärer i platta lopp.

Urban, jag har ännu inte läst Johnny Nilssons bok om "attackstak". Den verkar helt klart intressant men min fundering är följande:

Överlånga stavar bygger mer styrka än kortare, visst. Och styrka ger fart. Det är därför även långloppsåkarna går in i gymmet och kör maxstyrka. Jag tror det är därför du har blivit snabbare, Urban, du har helt enkelt blivit starkare. Så varför inte då köra med överlånga?

Jo, frågan är hur snabb du hade varit med samma träningsmängd på vanliga stavar, där du kan hålla högre frekvens, kombinerat med gym. Precis den här utvecklingen har jag sett på nära håll, folk som gått in i gymmet från sommaren och sen under vintern bara drar ifrån. Styrka är så underskattat.

Det stora problemet med de flesta prestationsdiskussioner som rör motionärer är att vi tvingas gissa. Det bedrivs nästan ingen forskning som rör våra möjligheter att prestera bättre. Vår hälsa, ja den forskar man kring men inte om vilken träningsform som är bäst för att nå ett resultat. Elitens träning är däremot betydligt bättre underbyggd.

Jag är benägen att hålla med Anders om att så länge eliten kör på vanlig längd, så ska det mycket till innan jag byter till överlånga.

2010-02-02 21:44
H-C Holmberg är nog en av världens främsta experter på ämnet.
http://www.xcskiworld.com/training/Racing_Advanced/questions_Winter04.htm

Hans avhandling är ytterst läsvärd för den som vill fördjupa sig:
http://www.gih.se/disputationhch

2010-02-02 22:16
Verkligen en mycket bra artikel. Visserligen uttalar sig Holmberg om eliten men man får ändå känslan att det mesta går att överföra till motionären. Avhandlingen får bli en annan gång...  

2010-02-03 08:32
Jag kär med stavar som är 155 och jag är 187 cm. Är ganska grön på skidor men jag tycker att det funkar bra Smiley  

2010-02-03 15:26
Har läst bitar av Nilssons bok och visst blir man lite sugen på att skaffa längre stavar. Därmot kommenteras inte hur överlånga stavar påverkar diagonalåkningen, upplever att den biten försämras.  

2010-02-03 21:04
Skaffa mer muskler och bättre kondis istället, det ger bättre resultat.  

2010-02-03 21:15
Johnny Nilsson kommenterar diagonal också om du läser boken ordentligt. Han menar att det bara är att vinkla handlededen bakåt och kraften blir mer rätt, bara fördelar enligt honom. Själv så kör jag med överlånga stavar 169 och är 185. Håller med det mesta han skriver, men just i diagonalen så tappar man lite av den naturliga pendeln jmf med "rätt" längd. Jag tycker inte det är något större problem, men jag håller inte med Johnny att det är bättre med långa stavar även för diagonal.  

2010-02-03 21:22
Ok, har inte kommit till slutet än. Ser fram emot att läsa om diagonalen.  

2010-02-03 22:24
Som nybörjare skulle jag nog rekommendera mer av en ”normal” lång stav för klassisk åkning än en längre typ för AST. Själv alternerar jag mellan de båda åk stilarna klassisk och skate. För att få någon som helst flyt i skate måste man upp på när eller minst stav på 93 % av kroppslängden. Det ger som Nilsson också nämner en längre tid för kraftöverföringen för frånskjut. Att därefter växla ned till den ”normala” staven känns då väldigt konstigt och tempot minskas. Att staven längd har den största betydelse stämmer nog inte, först och främst bör man fokusera på tekniken och få den fungera, en harmoniserad rörelse, det andra som ger mycket resultat som Benoit, Stig med fler nämner, bättre kondis och styrka ger susen. Rotebrostakaren påpekar att man tappar den naturliga pendeln med längre stavar och det instämmer jag också med. Långlopp med mesta dels dubbelstakning då ökar jag längden på staven ”tjänar” mer kraft och tid medan mycket kuperad terräng, normalstav för att inte förlora kraften/pendeln i slakmoterna och saxbackarna.  

2010-02-03 22:26