FunBeat - The social fitness log

Havsbadsloppet (2010)

Click here to jump down to first unread posting.
Mark discussion as uninteresting
 NB! This competition is over. Please look for next years event if it exists.
Race date: 24/07/2010
Distance: Ultra-marathon
Training type: Running - Long distance

Nästa lopp går av stapeln den 24 juli 2010 klockan 06.15

Sträckning
Luntertunvägen 5, Havsbaden, Ängelholm ----> Barsebäcks Golf & Country Club

Målgång
Genom att vidröra entrédörren till klubbhuset.

Beräknad distans
Cirka 55 km

Mer info finns på http://www.havsbadsloppet.se/aretslopp.php

External image

Log in to add this competition to your calendar.

4 persons have the competition in their calendar:

Sign in to see names

Race reports and results

Show race result and stories.

Created by:

2009-08-19 17:19

Kan det kombineras med en golf-tävling?

Har inte spelat sedan 2008, men det vore något.

2010-04-29 20:07

Har idag anmält mig.

Avser att vara kökarl, så är det någon som vill ta sig 55K i makligt tempo så finns jag tillgänglig.
Första timmen 6-7 km,
därefter allt långsammare.

2010-07-20 18:16

Välkommen i de lillas gäng K-G. Det är en nätt skara med entusiaster på lördag ser jag. Hyffsat väder, 16 grader kl. 8 enligt SMHI idag, så det kommer nog bli en lagom fart. Det hade varit trevlig att slå följe med dig, men din fart är kanske lite för långsam för mig på lördag. Men vem vet du kanske kommer att gå om mig på slutet. Smiley
Ses på lördag.

TT

2010-07-21 16:20

Tommy.
Du åker givetvis hemifrån på morgonen, men vet du någon/några som träffas kvällen innan på något ställe i Ängelholm med omnejd?

Vem vet, jag kanske drar första km i 3:30. I så fall hänger inte du med.
Kan jag, men vore urbota dumt.

PS. detta är ju ett väldigt socialt lopp. Ännu mer om fler kom.
Skåne består av en hel del positiva människor.

Så hur jaga fatt ett antal som startar och kutar så länge de har lust?

Det är ju inget 100% krav att klappa på dörren till Barsebäcks Golfklubbs Ytterdörr.

Man hänger med så länge man tycker det ger något.

Skulle uppskatta sällskap längst bak. Smiley

2010-07-21 16:43

Hallå din gamla räv. Nä jag åker inte upp på morgonen. Jag ska faktiskt sova över hos en polare i Ä-holm eftersom min fru inte ville köra mig så tidigt på morgonen. Så det är klart vi kan äta en bit på kvällen innan. Vore trevligt att träffa sina konkurrenter innan. Smiley Tyvärr så har det inte varit någon aktivitet alls på Fb eller på deras hemsida inför detta lopp. Det är första gången jag springer detta så jag vet inte hur seriöst det är bland andra deltagare. För mig är det bara målgång som gäller. Tiden är inte så nog på lördag.

TT

2010-07-21 18:57

Har mailat en av tävlingsledarna om eventuellt tips på restaurang kvällen innan.
Nu anmälde jag mig igår, så jag har ju inte gett honom någon tid att fundera.

Hoppas han kollar Funbeat.
Blir det ett eller annat inlägg så kanske någon mer nappar.

Det är ju ett väldigt bra träningstillfälle på en lång sträcka.
På ett lugnt sätt.

Borde vara intressant för ett antal långlöpare.

Dessutom är det inget krav att ta sig ända fram.
Nu har man fram till 23:59 på sig, så snitthastighet 3 km/h och man fixar det.

Kanske försöka baklänges hela vägen?

Vi ses på fredag kväll.
2 är bättre än ensam, 3 ännu bättre, 4,5,6,....

2010-07-21 19:15

K-G,

Jag känner inte till om det finns några som skall träffas kvällen
innan. Däremot vet jag att det kommer en del deltagare som kommer
kvällen innan. Några skall tälta, andra bor nog på vandrarhem eller i
bil. Ett inlägg i gästboken på hemsidan kan säkert fånga upp dessa
personer.

Hur som helst, om vädret tillåter så är det väldigt trevligt att
sitta på strandserveringen på Klitterhus som ligger bara 300 meter
från startpunkten. Karta dit hittar du här: http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=FxeVneGgJlQN7eCKgurZrA%253d%25...

I det fall det skulle regna så är Hamnkrogen bättre. Då kan man
fortfarande parkera vid Klitterhus och gå ytterligare 300 meter:
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=hamnkrogen&var=%e4ngelholm&a...

2010-07-22 17:17

Lite minnen från loppet.
Fick för mig att deltaga på ett lopp A-B. Hittade ett som startade i Ängelholm med mål på Barsebäcks Golfklubb. Fågelavståndet var ca. 53 km. 24 startade – 14 tog sig ända fram. Tänkte bli kökarl med en total förflyttningstid av 12 timmar.

Kom ner till arrangören runt 6-tiden på fredag kväll och hittade huset efter lite strul för en gångs skull. Det var ett villaområde med mängder av avspärrningar. Så dörren till huset var följaktligen öppen. Knackade på och undrade :”Någon hemma?”. Fram tittade en flicka 6 år – Alice. Heter din pappa Stefan? Ja. Är han hemma? Nej, han är och köper en båt. Ytterligare några barn dyker upp och leder in mig i huset. Mamma är hemma och välkomnar mig ett åt Jaså: Du är en av tokarna eller något sådant. Vill du ha en öl? Ja, tack. Kall och god. Mamman höll på med matlagning så ungarna tog hand om mig och visade runt huset – sekelgammalt med massor av charm. Festligt var när de visade mig vinkällaren. Jag blev imponerad. Sedan var ju idrottsrummet intressant, där man kunde spela allt från bordtennis till innebandy. Det var så pass stort att pingisbordet fick plats med 2 meter extra på vardera sidan. Stefan kom med båt och vi språkades en stund. Därefter åkte jag till Klitterhus för att kolla om någon löpare var där. Nej, så jag åkte tillbaks och fick i mig god och näringsrik mat. Plus en öl.

Övernattade gjorde jag i bilen vid Klitterhus parkering och lördag morgon runt 05:20 var jag tillbaks. Först, men så droppade den ene efter den andre igen. Birgitta Jarring, Frank Brodin, Stefan Samuelsson gamla bekanta + över 5 jag lärt känna genom olika Forum.

06:15 – start. Mitt kögäng genade och drog på. Tog mig en halvtimme och komma ikapp. 2 x 11 år + en pappa + hans bror. De skulle ända fram så jag hade mig 2 små 20 cl flaskor. När vi kommit 21.2 km så klev de 4 av. Pojkarnas mammor önskade så. Killarna var ledsna men accepterade beslutet. Tror garanterat de kommer att vara enbart stolta om några dagar. Sen blir det väl på det igen nästa år.

Gillar själv ej för långa bloggar, så jag återkommer med min transport till målet i morgon.

2010-07-26 10:52

Havsbadsloppet – 2.

Vid Väla utanför Helsingborg lämnades jag allena. Ingen karta, ingen telefon, 2 x 15 cl flaskor. Fick tips om vägval. Som ej stämde. Om jag blev var nervös. Varför det? Problem är till för att lösas och det fanns en motorväg + Öresund. Barsebäck låg mellan dessa söder om Landskrona. Räckte gott.

Skulle hitta väg 111 med skylt Rydebäck ca. 3½ km bort. Fanns ej. Chansade riktning Öresund. Tänkte ta mig till Råå och därifrån till Landskrona. Hittade en McDonalds ( som jag undviker ) köpte en liter Cola ( hade 40 kronor att spendera ) för en tjuga. De var snälla, så efter att ha svept i mig halva så fyllde de upp på nytt. Tog mig ut på en cykelväg som varade ca. 500 meter. Därefter hamnade jag på en ”österled” under byggnad. 2-3 km på en väg med taskiga vägrener. Ingen bilist tutade dock på mig av ilska. Några tutade och vinkade. Tacksamt. Kom in till Råå och där hittar jag väg 111 med skylt Rydebäck. Denna väg var än värre så jag vände och tog mig ner till Råå hamn, där jag fann en ”havsled” som ledde utefter Öresund riktning Landskrona.

Mycket klokt val. Fantastiskt trevlig cykel/gång-led. OK. Ibland var det lite upp/ner + omvägar, men skitkul. Massor av trevliga människor, golfbanor ( drack mig otörstig ), fiskföretag ( där drack jag mig också otörstig ) terrängstigar ( en familj mötte jag där han bar barnvagnen och hon dottern ). På ett ställe försökte ett band göra cover på Neil Young, så där stannade jag till en stund. Det blev prat då och då med flanörer. Några joggare såg jag ju också men de höll för hög fart för mig. In till Landskrona förbi Citadellet och så ut. Hittade ett Hemköp där jag köpte 2 varma öl – 2.8%. Smakade mindre bra, men jag fick i mig en där och nästa strax före Häljarp. Hade nu 9 kronor kvar. Där fanns en ICA, men den missade jag.

Resten blev nästan bara rakor. Såg Golfrestaurangen, så jag ”genade” upp till den. Knackade på ytterdörren och kollade klockan. 17:45, så 67 km ( GPS ) hade tagit 11:30. Målet var 57 km på 12 timmar. Toknöjd således. Hur komma tillbaks. Pratade med alla som jobbade där. Receptionen var stängd, så jag beställde Taxi, vilket jag privat har gjort kanske 2 gånger tidigare i mitt liv. Går efter en kvart ut med en av tjejerna i restaurangen och kollar. Då dyker Peter ( en i tävlingsledningen ) upp, så iväg jag åker. De hade haft viss koll på mig.

2010-07-27 08:53

Underbart kul att läsa för oss andra som inte ens kan tänka tanken... Smiley  

2010-07-27 10:42

Havsbadsloppet – 3.

Det är väldigt smart att komma sist. När jag kliver in i tävlingsledarens hus får jag jätteapplåder. Alla är ju där. Ja, nästan alla. Några har åkt hem. Välkomnas in, får en iskall öl och riktningsangivelse till duschen. De ville nog inte ha sällskap av en svettig typ med ovårdat hår. I långbrallor i värmen. OK, de var sådana där gôrtunna. Glömde ta med mig tights, men med 2 säkerhetsnålar så kunde jag binda upp de långa till strax ovanför knähöjd. Kan meddela att det gick precis lika bra. Vi är nog ibland lite väl petiga.

När jag gick in i duschen började de andra äta av mängder av mat. Måste ge frun i huset en jätteeloge. Mycket, smakrikt och jättegott. Ett jättetack. ( Undrar om hon tagit kontakt med en coach jag tipsade om. Ni behöver inte hänga med. ) . Vädret var kanon så alla vi – ca. 20 st. satt på stolar i trädgården – åt – drack – snackade – hade allmänt trevligt. Denna typ av evenemang är nog toppen på toppen. Avslappnat, gemytligt.

En gång för länge sedan var detta med familjära evenemang ej ovanligt. Kanon att någon vill återuppliva detta. Idag är mer och mer ”plastiskt” tycker jag. Loppet är ju inte högbudgeterat, så väldigt många kände nog ej till att det fann. Dock var detta 8:e året och antal startande 24. Nytt rekord igen. Det blir minst 30 startande nästa år. Gissar på 42. De har redan 14 anmälda såg jag på deras hemsida: www.havsbadsloppet.se Startavgiften har hittills varit noll kronor. Kanske det nästa år blir ett välgörenhetstema?

Något minus? Ett. Jag fick på Barsebäck ej köpa en stor iskall starköl för de 9 kronor jag hade kvar. Börjar tydligen tackla av vad gäller övertalningsförmåga.

2010-07-28 07:55