[X]

Cykel

Köpa Cyclocross

Har ledsnat på att trampa runt på min hybrid när jag pendlar till jobbet och vintertränar. Har insett att den egentligen inte är särskilt bra på nånting. Jag har ju en racer och jag har en MTB. Bägge är bättre för sitt ändamål än vad en hybrid nånsin har en chans att vara.
I stan är det asfalt och skarpa kurvor. De klarar man bättre med ett bockstyre än ett rakt plus att hybriden väger asmycket. Hade först tänkt byta styre bara men det får vara. Bud mottages på min Gary Fischer Utopia 01 som naturligtvis är oklanderligt välskött med uppgraderade komponenter osv. Men nu var dt inte därför jag skriver här utan för att få tips.

Jag har alltså börjat snegla på en CX för att kunna ha stänkskärmar och bredare däck på vintern när jag kör dubbat. Jag vill kunna snitta runt 30 till jobbet utan att få blodsmak i munnen, sommarhalvåret i alla fall.

Tips. Ska jag köpa en ram i Tyskland och bygga den själv eller ska jag köpa hojen färdig. Har väldigt bra hjul på min hybrid. Rolf Vector hybrid heter dom och har 25 mm aerofälgar. Ska jag behålla dom tro och bara byta däck till 25-28 mm nånting.

ECI brukar sälja nåt varje höst för ca 15000 är det ett bra alternativ?
ÄR CX ramar alu eller kolfiber? rent generellt.
 

2008-07-13 12:15
Vad brukar det sitta för klingor fram på en CX?  

2008-07-13 12:37
Jag går och funderar på samma sak. Bygger du själv kan grupper fritt väljas, kanske Campagnolo?  

2008-07-13 13:27
Belgisk ram är det mest klassiska. Ridley X-Fire är läcker.
Det sitter vanligtvis kompaktvevpartier på en CX. Det brukar behövas lätt utväxling på sina ställen...
Många beställer på http://www.shop4cross.de/
Naturligtvis väljer man Campa om man kan!
Behåll de gamla hjulen. I CX så bör man ha ett par reservhjul på tävling.
 

2008-07-13 13:41
Om du ska ha en cykel för pendling som dessutom ger lite nya möjligheter varför inte köpa en touringcykel istället. Smiley  

2008-07-13 15:09
Enl mig är en tävlingsCX inte särskilt väl lämpad för pendling eller (lvg)träning.

En tävlingsCX är en utmärkt tävlingscykel, men kraven för det är definitivt annorlunda än de på en pendlingscykel.

-Skärmar, det är inte säkert att en tävlingsCX har öglor för det.
Skärmar brukar iofs gå att få fast mha klamrar, men det är en suboptimal lösning

-Plats för skärmar och dubbdäck, max däcksbredd på CX är 35mm (enl UCI)

-Flaskställsfästen, det är inte ovanligt med bara ett på tävlingsCXar

-Vevpartihöjd. På tävlingsCXar sitter ofta vevpartiet 1-2cm högre än på lvg-cyklar.
Det gör att man inte kan klicka ur och sätta ned foten i marken utan att hoppa ned från sadeln, vid tex korsningar/trafikljus.


Nu är iofs CX blivit lite av ett modebegrepp de senaste åre, så så gott som alla cyklar med bockstyre och cantileverbromsar säljs som CX.
Men det gäller att bestämma sig för vad man vill ha och noga kolla vad det är man köper, tex i fråga om ramgeometri.


Om du köper en CX hos ECI så kan de bygga precis vad du vill ha utan hjul.
Det blir väl lite dyrare men då får du en cykel precis som du vill ha den redan från början.

Om du istället köper en färdig CX från Tyskland finns de kompletta från 500 Euro hos tex http://www.boc24.de
Hos http://www.ciclib.de säljer de vad de kallar en Trekking Cross med skivbromsar

Själv byte jag jobb i feb och har nu 20km enkel väg, då försökte jag köpa en sån här pendlingscykel
External image
Stor bild: http://www.stevensbikes.se/bilder/Touring/images/gran_turismo_schraeg.jpg
Det är en Stevens Gran Turismo, bra ram, bra utrustn och ffa riktigt bra hjul.
http://www.stevensbikes.se/StevensTrekking.htm
http://www.stevensbikes.de/2007/inde...ent&lang=en_US

Tyvärr är den för populär, den var slutsåld i min storlek både i Sverige och Tyskland.

Istället blev det en Stevens Strada 800
External image
http://www.stevensbikes.se/bilder/Cyclocross/images/strada_800_std.jpg
http://www.stevensbikes.de/2007/index.php?bik_id=140§=equipment&lang...

Som jag har byggt om en del för att passa mig
External image
Efter sommaren blir det både skärmar och ljus på den.
 

2008-07-13 16:10
Per, Jag har en Scott cyckocross att sälja. PM mig om du är intresserad.  

2008-07-13 20:46
Per, tycker att du är på rätt spår när det gäller pendlarcykel. Köra CX är hur roligt som helst!

Förra året köpte jag en Focus Cross Expert med ultegrakomponenter. Har använt cykeln för både pendling och försäsongsträning. Perfekt för grusväg och fina stigar under den tid på året när fincykeln inte riktigt funkar.

Original satt det 35 millimetersdäck på Focusen. Tyckte dock att de var både onödigt breda och grova och rekommenderar därför ett smalare däck för pendling. Under våres lvg-träning med klubben bytte jag tillfälligt till Ksyrium Elite med Continental 4000 och då uppförde sig hojen nästan som min fincykel.

Ska man orka snitta 30 vid pendling underlättar det nog om bredden på däcken är smalare än 35 mm och mönstret inte är alltför grovt.

 

2008-07-13 21:30
Nu börjar det likna nånting.

Nja Touringcykel inbillar jag mig är för tung och slö. Dvs inte speciellt accelerationsnabb. Men jag kan ju ha fel. På min väg så blir det enormt mycket start och stopp pga dels rödljus, men framförallt trängsel på cykelbanorna. Trist, men jag ser det som bra träning för tempoväxlingar. Då vill jag ha nånting som svarar snabbt och är lättmanövrerad. Men det behöver ju inte vara värsta fullblodet.

Att det inte finns stänkskärmsfästen på alla CX är jag väl medveten om, så det är givetvis en ram med fästen jag är ute efter. Skivbromsar gärna det. Inbillar mig att de är tåligare för väder och smuts. Om inte annat så sliter de inte på fälgen.

Med utgångspunkt från detta. Tycker tex du Håkan att jag fortfarande ska kolla in de cyklar du tipsade om eller gå på en utpräglad tävlingscykel. Fö når jag inte ned till marken med min befintliga racer heller. Åtminstone inte utan att få en vadsträckning med tillhörande kramp.
 

2008-07-15 10:29
Per:
Vad menar du med tävlingscykel?
Det jag menar med tävlingscykel brukar det inte gå att få plats med skärmar och dubbdäck på.

Skivbromsar kan vara bra att ha under den slaskiga del av året som kallas vinter i Sthlm.
Men var inte en av förutsättningarna att du ville använda dina befintliga hjul uan skivbromsar?

PS
Jag har en del lätt beg/helt nya prylar som har blivit över från mitt bygge.
PMa om du är intresserad.
 

2008-07-15 12:03
Svårt att hitta Cyclocross med skivbroms då det ej är enligt UCI reglementet, men det finns en fin Focus:
http://www.wiggle.co.uk/p/Cycle/7/Focus_Cross_Disc_2008/5360031290/
 

2008-07-15 21:43
Per:
Du kan få fingra på min fina Focus Team när vi är på väg till Åland.
 

2008-08-05 16:49
Den verkar väldigt prisvärd, blev lite sugen. Om jag nu kan köpa Shimano.  

2008-08-05 17:45
kanske en sådan
http://212.202.110.172/

 

2008-08-05 23:47
Kalle:
Menade du den här
External image
http://212.202.110.172/e-vendo.php?shop=bornmann&SessionId=2188x387d8cf27...

eller den här:
External image
http://212.202.110.172/e-vendo.php?shop=bornmann&SessionId=2188x387d8cf27...

 

2008-08-06 08:35
syftade på den nedre men bägge är ju relativt prisvärda..  

2008-08-06 11:17
http://212.202.110.172/e-vendo.php?shop=bornmann&SessionId=2188x4005ca336...

Denna med Gruppe Shimano Ultegra 06 Unser Preis: 995,00 EUR
Är det aluminiumram?

Edit: Länken går visst till fel cykel, testar igen.
 

2008-08-06 11:40
Richard:
Bornmann/CicliB säljer även enbart CX-ramen (för 350 Euro)
External image
http://212.202.110.172/e-vendo.php?shop=bornmann&SessionId=2188xc3e10081a...
(Verkar vara en gammal bild)

Så här står det (bla) i texten
-Rohr 7005, tripple-butted
-Carbongabel

Så svaret på din fråga blir; Ja det är en alu ram (och kolfibergaffel)

 

2008-08-06 12:36
Används det kolfiberramr till sådana hojar?

Någon som har förslag på en sådan ram?
 

2008-08-06 12:43
Den här Stevenscykeln har jag, sen finns det bla Wilier som har cyclocrossar i carbon.

External image
 

2008-08-06 12:47
Kolfibercross? Ridley X-Fire eller X-Night... *vill ha*  

2008-08-06 14:28
X-Fire
* Ram HM T7000 series carbon
* Klassisk belgisk crossgeometri
* Vajerdragning på ovanröret
* Framgaffel i carbon
* Storlek 48-58 cm c-c
* Vikt 1 300 gram
* 13 750:-

X-Night
* Ram HM T7000 series carbon
* Crossgeometri
* Vajerdragning på ovanröret
* Framgaffel i helcarbon
* Storlek 50-58 cm c-c
* Vikt 1 320 gram
* Pris ram: 19 995:-


 

2008-08-07 06:45
http://www.wiggle.co.uk/p/Cycle/7/Focus_Cross_Expert_2008/5360031287/

£809.99

"New Shimano Ultegra Ice Grey 20-speed", någon som vet vad Ultegra Ice är, som vanliga Ultegra?
 

2008-08-07 07:10
Du läser det nog lite fel. Det står troligtvis att färgen är Ice Grey.  

2008-08-07 08:20
Ridleys CX-ramar eller CX-cyklar är billigare om man köper från t.ex. http://www.shop4cross.de/  

2008-08-07 08:57
Ska lära mig läsa någon dag.

X-Night tar de 1.899,00 EUR för, (lite under 18 000 SEK). Det kostar att ligga på topp.
 

2008-08-07 09:06
Ice Grey är färgen på nya Ultegra SL.
Läs mer om den hos Shimano
http://cycle.shimano-eu.com/catalog/cycle/products/group.jsp?FOLDER%3C%3Efold...

Enda skillnaden, förutom färgen, är en aning lägre vikt.
Men både den och vanliga Ultegra är inte värda merpriset jmf med 105.
För Shimano-cyklisten står valet fortfarande mellan 105 och DA.

Hos cyclecomponents.com kostar en 105-grupp 5165:- och en motsv Ultegra SL 6865:-
Även om pengar inte är ngt problem så är det bättre att lägga de 1700:- som skiljer på bättre hjul.
Eller på en xtra träningsvecka på Mallis.

 

2008-08-07 09:32