Simning

Kalmarsund 6 km (2012)

NB! This competition is over. Please look for next years event if it exists.
Race date: 08/09/2012
Distance: Other
Training type: Swimming

Det här är en utmaning som sätter dig på prov. Det är viktigt att du kan, vill och orkar detta.

2011 genomfördes denna utmaning i en mindre skala.

Vi är några initiativtagare som vill erbjuda detta till fler utan vinstintresse.

6 km simning längs med Ölandsbron. Från Kalmar (Kattrumpan) till Färjestaden (Hamnen).

3 veckor efter Kalmar Järnman/Ironman.

Lördag 8 september 9.00.

Anmälningsavgift låg, all inclusive.

Deltagarantalet är begränsat.

Följebåtar, funktionärer, mat, foto, massage, sjukvård, återresa.

Deltagandet sker på egen risk.

INTRESSEANMÄLAN

Det gläder oss att du är intresserad av detta. Vi väljer att gå ut med en intresseanmälan först innan vi går ut med en anmälan. Tack på förhand.

Skicka e-post till info.3xu@gmail.com. Ange namn, adress, postadress, e-post, mobil, utmaning.

Log in to add this competition to your calendar.

2 persons have the competition in their calendar:

Sign in to see names

Race reports and results

Show race result and stories.

Jag är intresserad, har e-postat. Avgörande om jag också anmäler mig och definitivt vill simma blir hur löpträning vs simträning går under vår & sommar, DM i halvmarathon (löpning) går nämligen samma dag (8 sep 2012). Historiskt är jag satsande löpare, men har börjat ledsna på skador och nu i höst cyklat & simmat mer. Lite osäkert hur det blir framöver.  

2011-11-24 17:51
Alltid skoj med tävlingar MEN...
Jag har några frågor!
1. Hur är strömmarna vid bron?
2. Hur ser ni till att folk är skyddade från snabba båtar?
3. Vad brukar tempen ligga på vid den här tiden?

2011-11-24 17:58
Kul grej!
Jag avvaktar övriga tävlingar innan intresseanmälan skickas.

2011-11-24 19:08
Jonas@ sen när började du bry dig om vatten temp?

Du brukar ju börja simma OW vid en vattentemp på 10grader. Smiley

2011-11-24 22:18
@Lasse jag tror jonas flaggade för allmana information, och Jonas och jag varute redan vid 8 Smiley  

2011-11-25 07:55
2009 på ö till ö var det knapp 9 grader vid första simöverfarten som för övrigt är 1700 m ca.
Detta är sjukt otroligt jävla kallt tänk då att simma 6 km i den här kylan, i värsta fall, plus att det här racet är lagt 1 vecka efter ö till ö!
Tror varken Röda Korset eller Svensk Sjöräddning skulle hjälpa till utan vanliga svenne svenssonsSmiley

2011-11-25 10:41
Tror inte det är under 10 i kalmarsund 9 sep? Är inte ö till ö senare förresten?  

2011-11-26 00:49
Ö till Ö har alltid gått första måndagen i September, mindre trafik i skärgården då!
Inte en aning om temperaturerna i Kalmarsund men i Stockholmsskärgåd var/kan det bli jävligt kallt beroende på vindarna.
Vore väldigt synd för alla simmare om det var 9 grader under tävlingen, då är det nog ingen som kommer i mål med hjärnan i behåll...

2011-11-26 14:51
Ja jag vet inte vad jag tänkte på egentligen. Det är klart att det kan vara riktigt ruggigt i september. Ska sluta skriva inlägg efter midnatt tror jag Smiley  

2011-11-26 15:40
Det kan vara riktigt fint också.
Vi simmade över Öresund den 2:e September och hade ca 16 grader, riktigt härligt förutom strömmen...

2011-11-26 23:12
Tack för alla inlägg.

Det förekommer strömmar. Det är som värst vid nordlig och sydlig vind. Vid sydlig vind så blir det mer vågigt. Det är som mest strömt i mitten. Det finns en väderboj att läsa av vilket vi kommer att göra vid fler tillfällen. Vi har även träffat skepparen på Dessi (cykelfärjen) och kommer att göra det fler gånger.

Troligtvis så simmar man i grupper och har då en kanot/kajak jämte sig. Dessutom tittar vi på en lösning där man har en boj efter sig. Därutöver flera båtar och förhoppningsvis en större som följebåtar. Simning sker längs med farleden och på mitten simmar man över farleden. Denna sträckning är godkänd av Dessi (cykelfärjan).

Vattetemperatur ca 15 grader.

2011-11-27 18:32
Boj hade vi på Vidösternsimmet och det tyckte jag bara var irriterande. Linan trasslar in sig under armarna vid sidvind. Jag blev så förbannad att jag vägrade ha skiten på sista etappen på Vidöstern. 15 grader måste väl vara en "peace of cake" om man simmar med våtdräkt. Jag är söker på att Anna-Carin Nordin tar den där simningen utan våtdräkt. Jag tror att jag fixar det också, vi får se då. Jag simmade 4 km i Norasjön utan våtdräkt när det var 12 grader. Det är inte något stort problem bara man kommer under en varmdusch direkt efter målgång. Smiley  

2011-11-28 17:52
Kanske neonrosa badmössor och heliumballong som fästs i dragkedjan (om man har en) är alternativ till den "lilla bojen/båten" Smiley  

2011-11-28 18:38
Låter som en utmaning! Kul. Vad är maxgränsen? Vill inte bli någon segdragen eftersläntare.  

2012-08-13 09:51
på vidöstern skulle vi simma i grupper, men det fungera inte. det bli snabbt 1, 3, 1, 2 simmare.

titta man på tider så var det långt emellan alla simmare. allt från flera timmar till några minuter.

så jag tror man ska räkna med 3-4 grupper som mål, men inom varje grupp bli det ännu flera grupper.

tex under 90min, 90-100min, 100-110min osv

sedan bli den under 90 grupp simmare som klara 75 kanske? 15min i simning är en långt avstånd för en båt eller kayak att har koll på

2012-08-13 10:02