Cykel

Hjul: Aero eller låg vikt?

Hallå där!

Läste den "vetenskapliga" artikeln nedan och han kom fram till att hjulens aerodynamik samt rullmotstånd är betydligt mycket viktigare än hjulens vikt.

http://www.slowtwitch.com/Tech/Why_Wheel_Aerodynamics_Can_Outweigh_Wheel_Weig...

Någon med rutin som kan bekräfta att skillnaden är så stor som den framställs i artikeln?

Vilka hjul ligger i topp när det gäller aero?

Ha de.
 

2011-06-09 20:56
Hade ju som den senaste kommentaren säger varit lite intressant att få reda på hur hans beräkningar såg ut och inte bara resultatet. Sedan talar han om en acceleration ifrån 40km/h till 50km/h och det är klart att luftmotståndet har en betydligt större påverkan i det intervallet än om man pratar om acceleration ifrån lägre fart.
 

2011-06-09 21:22
Kristofer B undrade:
> Någon med rutin som kan bekräfta att skillnaden är så stor
> som den framställs i artikeln?

Visst är det så att aerodynamiken är det viktigaste, även för accelerationen.
Skillnaden i roterande vikt hos hjul är dessutom försvinnande liten jmf med den "vikt som bara följer med", dvs cyklist + cykel.
Exempel:
Att accelerera ett 85kg "ekipage" (cyklist + cykel inkl allt) från stillastående -> 30km/h kostar ~3000J
Av detta utgör hjulens roterande massa ~200J

Det är tex därför som de som tävlar i Spurt(dvs sprint på bana) har 'tunga' aerohjul istf 'lätta' hjul.
Även de 'svaga' och 'långsamma' damjuniorerna som borde ha mest att förlora på 'tunga' aerohjul

Du kan även läsa:
http://www.biketechreview.com/archive/wheel_theory.htm
Ur texten:
"So, what do all these numbers mean? It means that when evaluating
wheel performance, wheel aerodynamics are the most important,
distantly followed by wheel mass. Wheel inertia effects in all
cases are so small that they are arguably insignificant."

Författaren, Kraig Willett, är inte bara en erfaren tävlingscyklist han var tidigare hjulkonstruktör hos Spinergy, han borde alltså veta ett och annat om cykelhjul.

Att detta stämmer kan man själv enkelt testa mha tex
http://analyticcycling.com


> Vilka hjul ligger i topp när det gäller aero?

Aerotester har visat att det är inte många andra hjul som slår aerodynamiken hos ett HED C2 disc(bak)hjul http://www.hedcycling.com/jet/default.asp?content=Disc
och fram ett Zipp 808 Firecrest http://www.zipp.com/wheels/808-carbon-clincher/
Men det är nog inte många andra hjul som slår deras 'vinglighet' en blåsig dag.
Men enl de som har testat själva skall Zipps nya Firecrest-profil inte anbart vara snabbare, den är dessutom inte lika sidvindskänslig som den hos andra hjul, även lägre.
 

2011-06-09 22:19
http://www.cyclingnews.com/features/enve-wheels-can-aero-get-any-quicker

Dessa hjulen slår tydligen alla med hästlängder. Men smakar de, så kostar det. Satan vad dyra.
 

2011-06-10 07:52
Hur är det med 3 ekrade hjul? Är de bara godkända i IHPVA tävlingar?

Hur stor är skillnaden mot ett "vanligt" högprofilhjul?
 

2011-06-10 08:39
Vi får vänta på svar från Niclas Fagerlund helt enkelt. Smiley  

2011-06-10 09:34
Du får ha treekrade hjul på tempolopp. Överhuvudtaget så är reglerna rätt snälla när det gäller tempolopp.
För linjelopp så kollar man UCI:s lista över testade och godkända ickestandardhjul, http://www.uci.ch/includes/asp/getTarget.asp?type=FILE&id=NjQxNjY
 

2011-06-10 09:43
100% subjektivt, men jag önskar Aero hjul 9 gånger av 10 hellre än "lätta hjul"... undantaget skulle vara några svängar i alperna isåfall...  

2011-06-10 10:15
Allting är väl inte svart eller vitt? Det beror väl på vad man ska använda hjulen till. Jag upplever helt klart mina 1450 gr "icke-aero-hjul" med 350 gr fälgar som rappare på t ex min runda i onsdag som var 7,5 mil med 850 höjdmeter och ett antal spurter inlagda. Men på rundan i morgon som är 13-14 mil med kanske max 500 höjdmeter och det ska gå i en jämn och hög fart blir det lite mer aero.

Kanske placebo... men den effekten är viktig för mig Smiley
 

2011-06-10 23:32
Tack för era svar.

Det jag är intresserad av är att hitta ett par prisvärda hjul för landsvägsköring. Artikeln berör annan typ av cykling men det verkar ändå som att aero är det ni föredrar även om man tuffar fram i 30 km/h?

Ska köra ironman nu i aug (18 mil cykling) så jag tänkte hitta några hjul som gör det lite enklare än mina bontrager race. Har ni tips på några prisvärda varianter? Någon som testat hjul från Planet X?

Ha de.
 

2011-06-12 21:58
Har de här: http://www.bikebuster.se/detaljer/260309.html
1240 gram paret, rätt så areo och nav med bra lager...
External image
pris: 10113 kr inkl frakt
 

2011-06-12 22:19
Håll ögonen öppna för ett par beg. Typ blocket, köpte mina Corima för 4000:-  

2011-06-12 23:05
stöd inte miche. vilket jävla rövgäng..  

2011-06-13 10:11
Ny hjulmärke på ingång!

Släpper sin förbokning snart.

Läs mer på

http://www.flocycling.com/

Och ett test av hjulen finns att läsa här:

http://www.tririg.com/articles.php?id=2011_05_15_Flo_Cycling&page=1

Smiley
 

2011-06-13 12:40
När de är UCI-godkända så... Smiley  

2011-06-13 14:09
Jag tror Miche är ett företag och inte någon person.  

2011-06-13 14:56
Det är personer som driver företaget Miche  

2011-06-13 15:13
Är det någon på lagret som har varit dum och tafsat?  

2011-06-13 15:15
Blir onekligen lite nyfiken på vad Miche har med rövar att göra, har tydligen missat något.  

2011-06-13 15:39
http://www.cyclingnews.com/news/rebellin-to-ride-for-miche-guerciotti

http://www.cyclingnews.com/news/pasquale-muto-tests-positive-for-epo

http://www.cyclingnews.com/news/first-victory-for-schumacher-since-comeback-f...

http://www.cyclingnews.com/news/rasmussen-signs-with-miche-silver-cross

http://www.eurosport.se/roberto-vacchis-blogg_blog94/team-miche-skamtar-dom_p...

Om man vill stödja ett företag som stödjer såhär mycket doping och förpester cykelsporten så varsågod.
 

2011-06-13 15:46
Misstänkte att det var något sådant du menade.  

2011-06-13 15:48
Har de förbisett dig i kontraktsfrågan och kontrakterat någon som har varit avstängd o får tävla igen?

 

2011-06-13 16:00
Bra det David. Smiley  

2011-06-13 16:18
Lars Ackerot skrev:
> Ny hjulmärke på ingång!
> Släpper sin förbokning snart.
> Läs mer på http://www.flocycling.com/

Ur texten på hemsidan: " - 60mm and 90mm "Wide" Toroidal Fairings"

Eftersom Hed/Zipp-patenet på 'toroid'-profilerade fälgar nu har förfallit så är väl detta ett, av förhoppningsvis flera, lågprisalternativ för den som inte enbart vill ha billiga kolfiberhjul utan även snabba och billiga kolfiberhjul.
Det är ju många av de kinesiska tillverkarna som säljer sina kolfibehjul direkt till kund, förhoppningsvis kommer även de att börja sälja hjul med 'toroid'-profilerade fälgar nu.

Tillvekningsmetoden för Flo-hjulen verkar vara en kopia av den som används för Hed Jet-hjulen.

> Och ett test av hjulen finns att läsa här:
> http://www.tririg.com/articles.php?id=2011_05_15_Flo_Cycling&page=1

Var ngnstans står testet?
Dessutom undrar jag vilka hjul det är de har skrivit om?
Ur texten: "These wheels look for all the world like a set of Zipp Firecrest wheels"
Både enl Zipp, och även enl de som endast har sett de olika fälgprofilerna, är det stor skillnad mellan 'toroid' och Firecrest fälgprofilerna
External image
Från: http://www.zipp.com/technologies/aerodynamics/firecrest.php

Men även om Flo-hjulen 'endast' har 'toroid'-profil kan de vara både snabba och prisvärda.
Dessutom med alubromsyta som borde göra dem mkt mer allround än helkolfiberhjulen.

Redigerat:
Jag inser nu efter att ha läst på Flo-bloggen att fälgarna på Flo-hjulen har en Firecrest-profil
External image
http://flocycling.blogspot.com/2011/05/flo-cycling-wind-tunnel-results-and.html
 

2011-06-13 17:08